Asam Garam Kehidupan: Sengal mati😭😭😭

Nuffnang

Pages

22 Jul 2020

Sengal mati😭😭😭

Tak tau macamana nak gambarkan kesedihan ni. Tak sangka aku sayang Sengal, aku fikir aku cuma kesian sebab tu aku bagi dia makan, belikan makanan kering sebab dia tak suka makan ikan mentah macam Yong tu. Bila makanan dia habis aku susah hati, ada sekali tu tak sempat lagi beli, aku bagi jugalah makan nasi digaul dengan ikan goreng. Mungkin lapar sebab masih baru melahirkan, dia makan juga. 
Sengal ni behave juga. Kalau dia nak masuk dalam rumah, aku marah..hhhaa..hhaa..jangan masuk..dia pun duduk je depan pintu tak jadi masuk. Entah siapalah tuan Sengal sebelum kami, kenapa dia buang Sengal padahal Sengal ni comel dan baik...

Aku tak pernah dengar suara dia mengiau kecuali pagi tadi, itupun aku tak terfikir itu dia..menunggu subuh sambil ngaji sikit2 tiba terdengar riuh rendah anjing depan rumah, aku tak kisah lagi, tiba terdengar ngiauan yang kuat, cepat2 aku kejutkan anak suruh tengok apa yang jadi kat luar..
Dari luar kemudian anak jerit.."ibu...Sengal.." cepat2 aku keluar dengan tak bukak pun telekung..ya Allah..betul Sengal, dah tak bergerak..dah mati..bawah pokok depan rumah kami, padahal masa bising2 tu Umar Zikri sempat jenguk melalui tingkap, dia nampak anjing2 tu empat ekor semuanya masih depan rumah kami, maknanya Sengal berlari memang nak selamatkan diri ke dalam pagar rumah kami, tapi tak sempat, dia diheret ke bawah pokok seberang jalan rumah kami...aduhhh...aku tak terbayang kesakitan yang Sengal alami sebab dalam sekejap masa saja dia dah mati...
" Kenapa Ngal, kau boleh je lari dulu masuk ke dalam pagar rumah orang lain, ibu tau kau sayangkan kami, sayangkan Umar Zikri, selalu dok ngekor Umar Zikri ke padang, ibu tau kau sayangkan kami sampai pernahla 3 kali kau bawakkan hadiah berupa tupai yang masih hidup sampai kena tepuk kat badan baru kau lepaskan tupai tu, kau bawa tupai mati tinggal depan pintu sampai bersemut..padahal masa tu kau tengah bunting, badan kau berat, tak tau macamana kau boleh kejar tupai tu... tapi kau tetap nak masuk ke dalam pagar rumah ibu ni sebab kau tau kau selamat dengan kami...tapi  kalau kau masuk dulu kat mana2 pagar, agaknya kau masih hidup pagi ni, ibu masih la dapat tengok muka kau yang macam masih keanakucingan tu lagi...."
ini gambar semalam, baru habis makan ni..dia relax2 dulu..kang kejap lagi dia mesti panjat berdiri kat atas pasu bunga aku untuk minum air dalam pasu ikan guppy. Pernahla pecah pasu bunga aku sebab masa tu badannya berat sebab bunting, agaknya masa nak turun tu dia terjah..menyesal plak aku pukul dia, tapi taklah kuat, pukul konon nak mengajar lah..tapi dah namanya binatang kan..esok dia panjat juga..sudahnya aku tukar bunga ke pasu plastik..kena terjah jatuh taklah pecah walaupun tumpah tanahnya..
Berdarah2 hidungnya. Kat perutnya ada kesan gigitan. Kat tempat lain takde pula..
Yong...bini kau dah mati...mesti kau pun sedih kan, sebab bising je mulutnya dari subuh tadi sampai sekarang terngeong2..perati je masa kami tanam Sengal tadi. Lepas kami masuk, nampak dia dok terhidu2 kat kubur Sengal tu..

Sengal..nanti kita jumpa lagi di sana yea..

12 comments:

  1. kesian Sengal..ikut anak2 dia..

    ReplyDelete
  2. Sedihnya Sengal mati kena serang macam tu.

    ReplyDelete
  3. Sedihnyaa =( Tak boleh bayangkan kesakitan dia tu.. Kesian sengal..

    ReplyDelete
  4. siannya dia...anjing jahat ni mmg patut ditembak je

    ReplyDelete
  5. Sedihnyaaaa.... Tu yg aku tak suka tu bela kucing atau sayang kucing sebab kalau mati aku akan rasa kehilangan dan sedih wei. Kat rumah aku ni pun ada sekor ibu mengandung datang. Padahal rumah dia baris depan tu aje ....Kerjanya nak masuk rumah, geram kadang tu...dah bagi makan pun dia nak duk dlm rumah

    ReplyDelete
  6. kucing kak ana pun baru mati dengan baby dalam perut, sedih sangat kan

    ReplyDelete
  7. PH pun tumpang sedih. Terasa sebak baca post ni. Kesian Sengal. Warna oren macam kucing PH.

    ReplyDelete
  8. Numpang promo ya Admin^^
    ayo segera bergabung dengan kami di ionqq^^com
    dengan minimal deposit hanya 20.000 rupiah :)
    Kami Juga Menerima Deposit Via Pulsa & E-Money
    - Telkomsel
    - XL axiata
    - OVO
    - DANA
    segera DAFTAR di WWW.IONPK.ME :-*
    add Whatshapp : +85515373217 ^_~

    ReplyDelete
  9. Samo kat teman den ni zimah..
    Byk anjing..
    Kucing gelegangan kat rumah ni pun mati kena mkn anjing..
    Tinggal kepala aje..
    Kesian tengok si buruk mati mama.. kata anak2..

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign