Asam Garam Kehidupan: Bersiap untuk raya?

Nuffnang

Pages

25 Jul 2013

Bersiap untuk raya?

Rasanya topik yang paling hangat diperbualkan orang sekarang ni ialah persiapan menyambut hari raya. Berjalan kat mana-mana pun suasana nak menyambut syawal tu dah terlihat begitu meriah. Malah sebelum Ramadhan pun dah boleh tengok 'bena' jualan murah tak kira kat kedai kecik, kedai-kedai besar, pasaraya lagi meransang mood raya melebihi sambutan terhadap Ramadhan.

Teman alam maya pun ada yang dah mula buat kuih raya,shopping baju raya, langsir raya, bekas kuih raya dan segala hal berkaitan raya. Baguslah, taklah kelam-kabut nanti.

Cuma ini peringatan untuk diriku yang selalu 'tergelincir', mudah-mudahan ada manfaat yang boleh kita kongsikan bersama..

Dalam kita bergembira membuat berbagai persiapan untuk syawal ni, moga kita selalu ingat apa yang kita ada sekarang cuma pinjaman Allah sementara kepada kita. Allah boleh ambik semula bila-bila masa Dia suka. Jangan sampai kita hilang pertimbangan,keluh-kesah, kalut semacam bila Allah ambik semula hakNya yang dipinjamkan. Mana tau kita ni dah banyak sangat cuai dengan Allah, Allah boleh datangkan pencuri ke, kebakaran ke, tak mustahilkan?

Moga kita jadi hamba yang selalu bersyukur dengan segala nikmat pemberian Allah yang tak terhitung banyaknya.Segala nikmat itu adalah pinjaman sementara sahaja untuk menguji samada kita bersyukur atau tidak. Menggunakan segala nikmat itu ke arah kebaikan. Kejarlah kebahagiaan yang hakiki iaitu dengan meningkatkan keimanan kepada Allah. Kerana hanya padaNya ada cinta yang Agung......

        

No comments:

Post a Comment

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign