Asam Garam Kehidupan: Kisah orang yang diserang lalat

Nuffnang

Pages

22 Jul 2013

Kisah orang yang diserang lalat

Ada sebuah cerita yang diterima dari Husain, yang didengarnya dari Abdullah, dari Suaid bin Said, dari Abu Muhayyah, beliau berkata: Bercerita kepada seorang lelaki, kami satu rombongan pergi mengembara. Di antara kami ada seorang yang memaki Saidina Abu Bakar As Siddiq. Kami telah melarangnya, tetapi dia tidak menghentikan perbuatannya itu.

Di tengah perjalanan kami berhenti. Ada di antara kami yang memanfaatkan masa berehat itu dengan makan, minum dan sebagainya.

Kawan kami yang mencaci Saidina Abu Bakar itu pergi agak jauh dari tempat persinggahan kami. Mumgkin dia sedang mencari tempat yang sesuai untuk qada hajat.

Tiba-tiba kami dikejutkan oleh teriakan kawan kami itu. Dia menjerit sekuat-kuatnya minta tolong. Kami fikir dia digigit ular atau disengat lebah. Kami melompat menuju ke arah kawan kami itu. Rupa-rupanya dia bukan digigit ular tetapi diserang lalat yang ganas! Keadaannya seperti bangkai yang dikerumuni oleh lalat hijau yang besar belaka!

Kami cuba sedaya-upaya menyelamatkan kawan kami itu. Tetapi lalat itu bukan sahaja jarang dijumpai malahan berdengung ganas. Sengatannya jauh lebih sakit daripada sengatan lebah. Kamipun terpaksa lari dari situ. Setelah lalat-lalat itu beredar kami dapati ada anggota tubuhnya yang terputus.

No comments:

Post a Comment

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign