Asam Garam Kehidupan: 16 kewajiban seorang isteri.

Nuffnang

Pages

23 Feb 2015

16 kewajiban seorang isteri.

Assalamualaikum semua teman-teman kesayangan, semoga rahmat dan kasih sayang Allah selalu bersama kita, in shaa Allah.

Amboiii...bercuti sakan semuanya yek, sunyi blog..al maklum dapat peluang 4 hari, ada yang balik kampung, ada yang pi bercuti..saya sekauarga? Tak pi ana pun, santai kat rumah jer, kenapa tak update? hi hi...kuota tenet abis da..

Takde nak cakap apa pun, nak ucapkan salam rindu je...

Dan nak share ni juga, ramai yang dah tau, ni untuk peringatan semula dan khusus untuk para wanita yang bakal melansungkan perkahwinan., moga ada yang bole dimanfaatkan..

16 kewajiban seorang isteri.

1.  Sentiasa malu terhadap suaminya.

2.  Merendahkan penglihatan di hadapan suaminya.

3.  Mentaati perintah suaminya.

4.  Diam ketika suaminya sedang berbicara.

5.  Berdiri  ketika suaminya datang dan ketika suami keluar.

6.  Menganjurkan dirinya kepada suaminya ketika hendak tidur.

7.  Memakai wangi-wangian.

8.  Memelihara mulutnya dengan wangi-wangian.

9.  Sentiasa berhiasa di hadapan suaminya.

10. Tidak berhiasa ketika suami tidak ada.

11. Tidak khianat kepada suaminya ketika tidak ada di tempat tidurnya dan di dalam hartanya.

12. Menghormati keluarga suaminya dan para kerabatnya.

13. Merasa puasa dengan pemberian suaminya walaupun sedikit.

14. Tidak menolak permintaan suaminya ( dalam perhubungan intim )

15. Tidak melakukan puasa sunat kecuali dengan izin suaminya.

16. Tidak keluar rumah kecuali dengan izin suaminya.

Haaa...berat juga kan, tapi itulah perintah Allah yang wajib kita taati, mentaati suami ertinya mentaati Allah, moga kita semua direzekikan menjadi wanita solehah, aminn.

8 comments:

  1. salam singgah. nice sharing

    ReplyDelete
  2. Sebenarnya tak berat mana pun Azi kalau diperhatikan. Cuma hati kita ni terbawa ke duniawi yg menggoda sana-sini. Bukan suruh angkat benda berat mana pun semuanya sekadar perbuatan yg mudah tapi kita ni... aduhai susahnya nak istiqomah...

    ReplyDelete
  3. teringat ustaz dan ustazah ber ceramah....

    " orang perempuan adalah golongan yang PALING MUDAH masuk syurga... tetapi nape ramai ada dalam........".. xsanggup nk sambung.....

    perlaksanaan tidak semudah apa yg kita tulis....

    ReplyDelete
  4. mudah sgt tu nk bt...
    akn jdi lbih mudah, klu suami tip top.. terbaik dlm sgla hal
    tpi manusiakn sentiasa di uji... isteri yg baik bt suami yg baikkn.

    ReplyDelete
  5. Terima kasih Azimah atas perkongsian. Apabila suami dan isteri memahami dan melaksanakan kewajiban masing2, Insha Allah rumah tangga akan diberkati dan dipayungi rahmat-Nya.

    P/S: yang no 15. (tdak melakukan puasa sunat kecuali dengan izin suaminya.) masih terdapat segelintir isteri yg tidak memahami dan ambil berat gara-gara kegagalan memahami Fiqh Al-Awlawiyat.

    ReplyDelete
  6. Sebenarnya kehidupan suami isteri ni kena saling memahami..saling memberi dan menerima..saling bertolak ansur...jika berat dah tidak ikhlas melakukannya maka berat lah 16 kewajiban ini..jika ikhlas dari isteri dan suami pula byk membantu..InsyaAllah..ringan 16 kewajiban itu pada isteri melaksanakannya...

    ReplyDelete
  7. Salam buat ija rasheed,kzakie, dotblogspotdotcom, knor, saudara shameel,ciksiti dan kak eye-nee atas kunjungan dan komen, in shaa Allah ada kesempatan kunjungan dibalas.

    Mmg tak sesusah mana, betul kata kalian, susahnya kerana kita ada nafsu yg belum dpt kita jinakkan.

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign