Asam Garam Kehidupan: Kisah syaitan menolong seorang pemuda ke masjid.

Nuffnang

Pages

16 Mar 2015

Kisah syaitan menolong seorang pemuda ke masjid.

Ada seorang pemuda yang ingin ke masjid untuk menunaikan solat subuh. Sampai di pertengahan jalan dia terjatuh, habis kotor pakaiannya. Lalu pemuda tersebut kembali ke rumahnya, membersihkan diri, menukar pakaian baru, dan ingin kembali ke masjid.

Buat kali kedua, sampai di tempat yang sama, pemuda tersebut sekali lagi terjatuh...habis kotor lagi seluruh pakaiannya. Sekali lagi dia pulang ke rumah, membersihkan diri, menukar pakaian bersih dan sekali lagi dia melangkah menuju masjid

Sampai di tempat yang sama, tiba-tiba kelihatan seorang tua membawa api obor dan menawarkan pertolongan bagi menerangi jalan ke arah masjid. Maka berjalanlah mereka berdua sam-sama menuju ke masjid, sesampai di masjid, pemuda tersebut mengajak orng tua itu sama-sama menunaikan solat. Tetapi orang tua itu menolak. Berkali-kali dipelawa tetaplah ditolak sehingga pemuda tersebut kehairanan lalu bertanya siapakah orang tua tersebut.

" Akulah  iblis..." Lalu pemuda tersebut bertanya kenapa iblis itu menolongnya.

" Aku yang membuatmu terjatuh, ketika engkau pulang membersihkan diri dan bersiap semula untuk ke masjid, lalu Allah mengampunkan SEMUA DOSA mu, kali kedua engkau tetap gigih menuju ke masjid dan Allah mengampunkan dosa seluruh AHLI KELUARGA mu, aku bimbang jika sekali lagi aku membuatmu terjatuh dan engkau tetap berusaha untuk ke masjid, jangan-jangan Allah akan mengampunkan dosa seluruh penduduk kampung ini, lalu aku memutuskan aku harus menolongmu supaya engkau sampai dengan selamat...."

Besar sungguh ganjaran bagi orang yang ingin bersolat di masjid, setiap langkah diampunkan satu dosanya...tapi bagi kaum wanita solat di rumah adalah lebih afdal baginya.

4 comments:

  1. terima kasih di atas perkongsian ini kak...

    ReplyDelete
  2. syaitan menolong dgn muslihatnya kia harus eguh iman spt pemuda itu..

    ReplyDelete
  3. ahaaaaa....takut iblis tu....cerita yg penuh pengajaran...

    ReplyDelete
  4. Iblis ini sebenarnya sifat tidak putus asa itu patut kita contohi...namun usaha tidak putus asa IBlis ini kearah kejahatan...kita boleh ambil sifat tidak berputus asanya itu utk kebaikan..terus berusaha...dan berusaha lagi meneguhkan iman dan ketakwaan kita...

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign