Asam Garam Kehidupan: Kemuliaan Sya'ban.

Nuffnang

Pages

10 May 2016

Kemuliaan Sya'ban.

Ada suatu kisah yang diceritakan oleh Muhammad bin Abdullah Azzahidi bahawa dia berkata:

  " Kawan saya Abu Hafshin Al Kabir telah meninggal dunia, saya ikut menyolatkan jenazahnya dan saya tidak pwrnah mengunjungi kuburannya selama lapan tahun. Lalu saya berniat untuk menziarahinya."

   " Ketika saya tidur di suatu malam, saya bermimpi melihatnya, dia telah berubah, mukanya menjadi pucat. Apabila saya beri salam dia tidak membalasnya. Laly saya pun bertanya."

". Maha suci Allah, mengapa kamu tidak membalas salam saya?" Dia menjawab...

".  Membalas salam adalah ibadah, sedangkan kami telah terputus dari ibadah."

Kemudian saya bertanya..

". Mengapa saya lihat wajahmu berubah? Padahal dahulu wajahmu elok."

Dia menjawab.." Ketika saya dibaringkan di dalam kubur telah datang satu malaikat yang duduk di sebelah saya dan berkata: Hai si tua yang jahat dan dia pun menghitung segala kejahatan saya, bahkan dia memukul saya dengan sebatang  kayu sehingga badan saya terbakar."

". Kubur pun berkata kepada saya, apakah engkau tidak malu kepada Tuhanku?" Kemudian kubur itupun menghimpit saya dengan kuat sehingga tulang rusukku bertemu dan bercerai berai dab saya terus disiksa sehingga malam pertama sya'ban."

" Pada ketika itu ada suatu suara yang berkata..hai malaikat, angkatlah batang kayumu dab siksaanmu kerana dia pernah menghidupkan satu malam di bulan sya'ban selama hidupnya dan pernah berpuasa satu hari pada bulan sya'ban."

". Maka Allah pun melepaskan aku dari siksa ini kerana pernah memuliakan bulan sya'ban."

Masya Allah, pernah sekali saja berpuasa dan menghidupkan malam di bulan sya'ban..maka Allah melepaskan siksaan kuburnya bila masuk bulan sya'ban...aduh...ruginya kalau yang masih diberi peluang berada di dalam bulan sya'ban sekarang ni melepaskannya begitu saja....jom kengkawan, kita hidupkan bulan sya'ban...

14 comments:

  1. kisah yang yang sangat berkesan dihati saya ni, moga sama2 kita tambahkan amalan dibulan sya'ban ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa Allah, kita sama2 yea

      Delete
    2. In shaa Allah, kita sama2 yea

      Delete
  2. muga Allah berikan saya kekuatan ke arah itu...

    ReplyDelete
  3. BULAN SYAABAN SUDAH TIBA N BERPUASALAH WALAU SEHARI INSYAALLAH BAKAL BEROLEH KEBERKATANNYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye, ruginya kalau kita lepaskan, tak semua org dpt peluang mcm ni, ada yg telah pergi meninggalkan kita.

      Delete
  4. Besarnya ganjaran dibulan Ramadhan ye mak....ruginya kalau tak dpt buat. Moga Allah permudahkan lah urusan kita semua....janganlah dimalaskan hati aku ini terutamanya, mak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak...blm masuk ramadhan mak, Alhamdulillah ko dah diberi aura Ramadhan tu, smp tersebut2 ramadhan.;)

      Delete
  5. Moga dipermudahkan untuk berpuasa. Amin. Ingatan yang baik NA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin, jom kita sama2 amik peluang ni.

      Delete
    2. Amin, jom kita sama2 amik peluang ni.

      Delete
  6. ramadhan lagi beberapa hari kak.
    sayu nyer rasa hati ni.

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign