Asam Garam Kehidupan: Aduh..sakitnya mate ikan nih.

Nuffnang

Pages

6 Nov 2016

Aduh..sakitnya mate ikan nih.

Mate ikan? Tak pernah dengar ek? Kenapa mata ikan tu sakit? Haha..korang nih.

Tak biasa dengar ek? Kalau den kata ulser? Ha..tau pun. Ulser dalam mulut tu. Ni tengah dok menderita sakitlah ni, nak minum, nak mengunyah, nak menelan, aduiihh..berair-air mata. Tapi takdolah sampai hilang selera makan, makan je, dah lapo..sambil dok menyeringai, sambil dok ngaduh- ngadoh, habis yo nasi sepinggan.

Sebab-sebab jadi mate ikan ni kalau nak tau secara ilmiahnya..chehhh..korang tanyalah kat pakcik google ek. Tapi kalau den la, selalu jadi ulser ni bila kurang minum air kosong, bila nak bulan mengambang merah, haa..siaplah. Tapi tak sama kot sebab terjadinya bagi setiap orang. Tapi yang pasti rasa sakitnya sama kan, kan..pedih nyegat.

Habis kalau dah jadi mate ikan nih, korang buat apa? Kalau ikut pakcik google tu ubatnya sama ada boleh sapu margerin ke, berkumur dengan air garam, sapu madu..tapi saya biasa guna sejenis gel dalam tiub namanya Bonjela. Cuma nasibnya kali ni dah sapu dekat 5,6 kali pun rasa pedih tu masih belum berkurang. Selalunya sekali sapu dah berkurang sakitnya. Errmmmmm, huhu..

Gambar google.
Ni mulut sendiri, ada dua biji, sebiji lagi
kat tepi lidah dekat-dekat area gigi geraham.
Ha, bayangkan susahnya nak ngunyah makanan, nak cuci makanan guna lidah pun podih.
Sumber google juga, saya guna bonjela camni,
tak dayo nak berkumur dengan air garam, dah terbayang kepedihannya.
~Sakit, mulut den ni celupar bona agak eh. Takpelah...daripada kena bakar dengan api neraka, tak ngapelah pedih sikit kat dunia nih~

7 comments:

  1. Saya pun biasa guna bonjela jer. Takde petua lain.

    ReplyDelete
  2. Sy berkumur dgn garam, pedih sekejap tapi lebih berkesan..

    ReplyDelete
  3. allahu..pedihnya tengok kak..akk yg alami lagi lah perih rasanya..

    ReplyDelete
  4. memang pedih. anak saya rela buh garam. huhu cepat baik

    ReplyDelete
  5. Ko kurang minum air kot mak....aku alhamdulilah setakat ni jarang kena mata ikan ni. Tu yg makan sedap je mak haha.....sebab mulut tak sakit huhu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah musim hujan ni mak, aku tak rasa dahaga. Kalo tak habis je dua botol yg seliter tu.

      Delete
  6. memang pedih kalau kena mata ikan ni kan kak, saya tak pernah guna bonjela tu

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign