Asam Garam Kehidupan: Masuk gobok dulu yea

Nuffnang

Pages

26 May 2017

Masuk gobok dulu yea

Dolu-dolu gorobok ni maknanya almari simpan lauk. Kome kalau yang sempat membesar dari zaman 70an dulu takkan tak kenai gerobok ye dok? Kekdah sekarang ni orang dah tak panggil gerobok, dah moden panggil kabinet la plak, ada yang mahai siap bertingkat-tingkat. Den orang biasa, duit pun bukan luar biasa makanya kabinet pun biasa-biasa aje le juga. Tempat simpan pinggan mangkuk Tupperware sikit aje tipuware  yang banyaknya.
Intro yang entah apa-apa kan. Abaikan..
Nak citer pasal ni ha.
Banyak sungguh kelegaan bila bulan Ramadhan tahun ni kebetulan dalam cuti sekolah dua minggu. Jadi mytoklaki boleh keluar kerja lewat sikit, den pun takdolah kelam-kabut bona.

Ha..korang semua masuk gobok a.k.a. kabinet dulu yo. Hidup korang tak berguno bulan poso ni, den tak bawak bokal makan, kang menyomak yo kek luar bebanyak ni, so..dok ontok-ontok dalam gobok yo. Lopeh poso sok kito jumpo laie.

11 comments:

  1. bekas bekal makanan ni kena simpan sebulan lah ya kak...

    selamat berpuasa dan menjalani ibadah2 yg lain. dan ampun maaf dari saya sekiranya ada. Ramadhan Kareem

    ReplyDelete
  2. Ya KB, dia bertapa sebulan. Lepas poso sok baru boleh keluar.

    Ampun maaf juga dari akk, sekiranya ada komen akk yg entah apa2 mengguris hati KB ye.
    Allahu akram.

    ReplyDelete
  3. Hahaa...gorobok...dah macam orang Johor pulak kan.
    Yalah dah orang cuti makan siang ,tupperware pun nak beristirehat juga.
    Azi banyak nya tupperware bekal tu....utk brapa org lah agaknya.

    ReplyDelete
  4. Org teganu sebut gobok kak, lebih kurang je bunyinya.

    Tu kak, tupperware bekal sarapan suami, bekal mkn tengahari saya ank beranak kt tadika, tak larat nak beli kak, so kekdahnya kita bawak bekal utk berjimat.

    ReplyDelete
  5. Sy guna bekas biasa ntuk bekalan alya, sudah mkn, buang terus..

    Sy xder tupperware, tipuware RM2 byk, ntuk bekukn stok bhn2 mentah. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah, senang tu, takdelah pikir nk basuh2 lagi, hihi.

      Saya byk tipuware ni sbb bila si kakak nk blk kolej nk berbekal, kalo bagi tupperware takut hilang, sayang.

      Delete
  6. Eh, bukan ke orang Johor yang sebut gobok, gerobok ni semua? Kalau saya tersasul suruh anak simpan baju dalam 'gobok' dia, men'caco' anak saya mencari mana nak simpan. Lemari baju sendiri pun tak tahu!

    Yalah, saya bulan puasa ke tak bulan puasa ke, penuh Tupperware/tipuware dalam almari. Dah dasar malas, memang tak posa pun tak bawa bekal ^_^ Tapi yang pelik, walaupun banyak Tupperware/tipuware ni semua, bila hilang satu saya cam tau aje. Ada sixth sense rupanya saya ni tau!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abeh, sape tiru sape lah ni agak eh, omak den org teganu mmg sebut gobok lauk. Mencaco ni bahasa johor gak ek? Tak penah donga.
      Org tak bawak bokal guna Tupperware letak apa? Oh, den tau buat hiasan dlm lemari, tak pun sbb nk penuhkan lemari tu, kalo kosong cam gatai je badan tu kan, hobi pun ye jugak.
      Tupperware kalo hilang mmgle naik sawan weyh, sayang beli mahai, sbb tu sanggup boli tipuware utk bekal si kakak balik kolej, tu pun den pesan jgn kasi hilang, teruk punya mak den ni.
      Hebat ah, ada sixth sense utk kesan tipuware hilang;)

      Delete
  7. Kat rumah PH ada banyak bekas plastik. Semua kosong dalam gobok hah..hah.. beli buat apa pong dok tahu stabok!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hobi tu PH, tgk bekas comey2 geram je nak beli kan kan;)

      Delete
  8. Orang JDT panggil gerobok.
    Dulu2 kat rumah ada gerobok makan, gerobok baju, gerobok buku, gerobok ngaji, gerobok pinggan dan gerobok barang tembaga.

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign