Asam Garam Kehidupan: Bila Aku Lihat Lautan

Nuffnang

Pages

24 Jun 2013

Bila Aku Lihat Lautan

Bila aku lihat lautan
Saujana mata memandang
Luas tidak nampak tepian
Ombak melambung dan menggulung
Bergelora tidak henti-hentinya
Menghempas dan memulas

Bunyinya mengerikan dan menakutkan
Dalamnya menggerunkan
Gelap-gelita, melemaskan
    
   Hatiku membisikkan
   Kalau Neraka itu seperti ini
   Julangan apinya macam ombak
   Yang melambung, membumbung
   Bunyi apinya macam bunyi angin
   Yang memukul ombak
   Ombak yang sentiasa bergerak
   Tidak henti-hentinya

Kalau ia api Neraka membaham penghuni-penghuninya
Tanpa hentinya
Itupun sudah cukup menyeksakan
Aku tidak mampu menanggungnya
Betapalah api Neraka Tuhan
Entah berapa kali ganda dahsyatnya
Lebih lagilah aku tidak mampu menerima azabnya


Dipetik dari buku Buah Fikiran Ustaz Hj Ashaari Muhammad
    

No comments:

Post a Comment

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign