Asam Garam Kehidupan: Boleh check bacaan Quran kita.

Nuffnang

Pages

25 Mar 2018

Boleh check bacaan Quran kita.

Salam 7 Rejab.

Selamat menjalani ibadah puasa sempena bulan Rejab.  Alhamdulillah, saya petik sikit kata2 ustaz Zulramli M Ghazali dalam usrah nurani di radio Ikim, bulan rejab dan syaaban ni ibarat kita menjalani latihan sebelum betul2 masuk gelanggang sebenar di bulan Ramadhan.. Yang mana ibarat orang nak berlawan bola sepak,  yang lebih lama tu adalah menjalani latihan,  sedangkan masuk perlawanan tu hanya sehari sahaja.  Nak menang tentulah kena ikut latihan tu lebih lama,  betul tak?

Jom nak share link untuk kita check bacaan Al Quran kita, yelah.. Dah tentu kita nak perbanyakkan membaca Al quran betul tak.  Saya suka link ni sebab ada antara permulaan ayat tu tidak diberikan baris, dah confuse camane nak baca... Tapi bila dapat link ni,  saya boleh buka je.. Dengar qari2 handalan tu baca,  jadi dapatlah tau cara bacaan yang betul. Contohnya ayat ni.. dari surah  ص ayat ke 32..اركض برجلك permulaan ayat iaitu di huruf alif tu takde baris. Saya kalau jumpa situasi macam ni memang kurang tahu nak baca macamana.  Alhamdulillah dapat link ni,  senang boleh check sendiri.
http://www.quran4iphone.com/MenuPhotosEN.html#.
Semoga bermanfaat untuk semua.

7 comments:

  1. Muqhadimah ramadhan adalah rejab dan syaaban...

    ReplyDelete
  2. syukran berkongsi laman web..

    ReplyDelete
  3. baguskan bila ada yang buat macam ni, saya biasa kalau tak pasti nak baca macammana saya tnya kakak saya, terus dia voicemail je cara baca.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum kak, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik. Alhamdulillah, dah pun masuk bulan rejab, mudah-mudahan kita dapat memasuki bulan sya`ban dan seterusnya bulan ramadhan yang mulia ini.. Ayat tersebut sebenarnya ayat yang ke 42 bukan 32. اركض dari segi nahu adalah fi`il amar, ada qaedah yang sangat mudah utk mengetahui apakah baris hurus permulaannya, selain tahu bahasa arab... Apa pun terima kasih atas link-nya... Jazakallahu khairan jaza`

    ReplyDelete
  5. Wsalam ustaz, tulah dah tak tahu nahu sorof semua tu manalah nak arif, tengoktu no dlm bahasa arab pun boleh tersalah tengok, huhu... Malu.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum kak...
    Maksud saya, walaupun tidak boleh berbahasa arab, tetapi sebenarnya ada qaedah yg mudah utk kita mengetahui apakah baris huruf pertama tu..hehe.. Nntilah saya cuba coret2...

    ReplyDelete
  7. Baguslah ada apps ni...sekurang kurangnya boleh check ek.

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign