Asam Garam Kehidupan: Dah masuk bulan Rejab dah.

Nuffnang

Pages

18 Mar 2018

Dah masuk bulan Rejab dah.

30 rabiul akhir... 59 hari... Road to Ramadhan...

Semoga kita semua direzekikan untuk bersama2 lagi di dalam bulan Ramadhan tahun ini.  Ya Allah tak sabarnya...
Harap2 teman semua udoh habis mengganti puasa tahun lepas ye.  Jangan lengah2 dah,  tinggal 59 hari lagi nak menjelang bulan puasa, kang tak pasal2 kena bayar fidyah pulak kang.

Sebut pasal ganti puasa,  korang buat camane? 

Kalo saya, dulu saya suka puasa terus dalam bulan syawal tu,  tapi niat puasa ganti lah. Tapi yang ada saya baca tu, in shaa Allah dapat juga fadhilat puasa 6 tu sebab kita buat dalam bulan syawal.  Lepas habis 6 hari tu kalo syawal masih ada saya sambung plak puasa isnin khamis. Saya suka ganti puasa awal2 sebab kalo tunggu2 takut dah jadi berat nak buat.  Lepas habis syawal pun saya buat puasa isnin khamis niat ganti puasa juga sampailah masuk bulan Ramadhan seterusnya.  Pada saya biar ganti lebih mana tau kan,  puasa2 kita yang tak berapa complete tu harap2nya boleh juga tampung.

Ha.. Itu cara sayalah.

Jom sama2 kita baca doa ni sepanjang rejab dan  syaaban.
بسم الله الرحمان الرحيم
اللهم بارك لنا فى رجب وشعبان, وبلغنا  رمضان.

Ya  Allah ya Tuhanku,  berkatilah kami pada bulan Rajab dan syaaban, dan sampaikan ( hidupkan)  kami sehingga ke  bulan Ramadhan.

Hadis riwayat Baihaqi.

7 comments:

  1. Disebalik musibah,Alhamdulillah dah 2 Ramadhan akak dpt puasa penuh .Walaupun gitu bila puasa tetap niatkn puasa ganti.
    Semoga kita dipanjangkan umor bertemu Ramadhan.




    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah...musibah tu ujian utk kuatkan iman kita.

    ReplyDelete
  3. semoga kita bertemu ramadhan yg seterusnyaa tak sabar nak puasa :D
    follow sini #184

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah kak laili dah ganti masa syawal lagi. semoga ibadah kita diterima insyaAllah :)

    ReplyDelete
  5. samalah saya kak, syawal tu kalau boleh ganti siap2, lepas tu isnin khamis puasa juga niat nak ganti juga mana tahu yang dulu2 tertinggal, hari tu ustaz ada cakap boleh juga kalau nak gantikan puasa untuk arwah mak ayah jadinya teringin jugalah nak gantikan sebab kita tak tau dulu2 macammanakan, selain kakak bayarkan fidyah saya pula nak cuba gantikan buat yang termampu

    ReplyDelete
  6. Aku ada 4 hari lagi mak..... Tulah sebelum ni malas sangat nak puasakan. Padannlah muka aku...
    Yelahkan... moga Allah sampaikan umur kita semua sihat dan dapat berpuasa tahun ni....insyaallah

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign