Asam Garam Kehidupan: kisah lucu Firaun terkentut2.

Nuffnang

Pages

14 Apr 2020

kisah lucu Firaun terkentut2.

Alkisah Firaun ni salah satu kelebihannya ialah dia sentiasa sihat, tidak pernah sakit samada yang ringan seperti demam, batuk dan sebagainya. Malah sakit2 yang berat pun tidak pernah dialamainya sehingga dengan sebab itu dia merasakan dirinya hebat lantas mengaku dirinya tuhan.

Nabi Musa yang mengajaknya beriman kepada Allah sangat dimusuhi. Firaun mempunyai ramai tukang2 sihir yang hebat sedia berkhidmat kepadanya membuatkan dia semakin sombong. Suatu hari nabi Musa dicabar menunjukkan kehebatan berlawan dengan tukang2 sihir Firaun. Seperti yang kita tahu nabi Musa mempunyai sebatang tongkat yang sebenarnya adalah ranting kayu yang dipatahkan dan dibawanya sewaktu mengembala kambing. Jadi sewaktu tukang2 sihir mencampakkan tali2 yang kemudiannya berubah menjadi sekian banyak ular2 kecil, lalu nabi Musa diilhamkan oleh Allah supaya mencampak tongkat di tangannya yang kemudian berubah menjadi seekor ular yang sangat besar. Alangkah terkejut beruknya Firaun sehingga terkentut2 berulang2 kali yang mana bunyi kentutnya dapat didengari oleh nabi Musa dan beberapa orang yang lainnya. Ular besar tersebut menelan ular2 kecil yang dibuat oleh tukang2 sihir itu..
...
Tongkat nabi Musa lebih kurang begini saja bentuknya. Sebelum ni saya bayangkan bentuknya hebat macam yang ada dalam cerita2 magic tu. Tongkat tu ada di muzium Topkapi di Turki, cuma sayangnya kami tak dibenarkan merakam gambarnya. Ada pedang nabi Daud, Quran lama tulisan tangan, jubah siti Fatimah dan beberapa lagi yang saya pun dah tak ingat dah.

3 comments:

  1. Baru tahu rupanya tongkat Nabi Musa.

    ReplyDelete
  2. OHHHH Kecik je rupanya.. tapi dengan kuasa Allah ia boleh jadi sehebat-hebat tongkat untuk membela NabiNya. Subhanallah.

    ReplyDelete
  3. Gitu rupanya tongkat Nabi Musa. Memang bila baca ingat besar panjang & kukuh

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign