Asam Garam Kehidupan: Balik kampung, ooo...'balik kampung'....

Nuffnang

Pages

26 Jul 2014

Balik kampung, ooo...'balik kampung'....

Banyaknya persediaan yang perlu kubuat untuk balik ke rumah arwah ma. Rumah ma sudah menjadi agak 'asing' bagiku. Masa ma masih ada aku tak perlu fikirkan asam, garam, bawang dan sebagainya. Semuanya sudah tersedia, nak masak apa je, semuanya ada.

Rumah yang ku tinggalkan juga perlu difikirkan, jangan ada sampah yang tak disapu, dibuang..jangan ada pinggan mangkuk yang terperuk di sinki, jangan lantai tak dimop, jangan sawang bergantungan....jika tidak alamat balik nanti aku berperang dengan semut dan bau busuk...

...................

Alangkah banyaknya persediaan yang perlu kubuat untuk pulang ke kampung yang tempohnya cuma 3 ke 4 hari saja, kalau tak buat persediaan aku susah...

Ya Allah, ya Allah, ya Allah...sepatutnya untuk perjalanan pulang ke kampung akhirat yang kekal abadi, jarak yang jauh dan masa yang tak dihitung oleh tempoh waktu itu aku wajib membuat persediaan yang lebih rapi, yang kesusahannya tidak terbayang dan terfikir oleh akal sepatutunya aku wajib lebih bersedia dengan segala macam bekal, ampunkan aku Tuhan, hulurkan tanganMu selalu, jangan Kau biarkan aku....

2 comments:

  1. Salam Adil Fitri NA, ampun dan maaf, balli kampung salah satu persediaan jua, buat sebaiknya dan dapat nikmat dariNya. Moga berbahagia:)

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign