Asam Garam Kehidupan: Aku hampir menjual agamaku dengan harga 20 sen.

Nuffnang

Pages

4 Mar 2019

Aku hampir menjual agamaku dengan harga 20 sen.

Kisah ni saya ambil dari youtube. Ia sangat menyentuh hati, kerana itu ingin saya kongsikan di sini.

Kisah seorang imam di sebuah negara di barat, tapi maaf dinyatakan secara jelas nama tempatnya.

Imam ini setiap hari akan ke masjid berhampiran dengan menaiki bas dan turun di stesen bas berhampiran sebelum meneruskan perjalanan dengan berjalan kaki ke masjid tempat dia bertugas.

Suatu hari dia meneruskan rutin biasanya, naik bas untuk ke masjid, tapi kali ini driver bas nampaknya orang baru, waktu imam itu membayar tambang bas, driver tersebut memulangkan baki wang yang terlebih sebanyak 20 sen. Imam ini awalnya tidak perasan sehingga dia duduk di seatnya barulah dia menyedari hal tersebut. Dalam hati imam itu mula terdetik samada nak pulangkan atau tidak duit 20 tersebut.."nak pulangkan ke tak, kalau tak pulangkan pun tak apa kot, bisnes bas ni sudah pasti banyak untungnya, apalah sangat nilai 20 sen ni.." begitulah 'peperangan' di dalam hatinya sehingga dia sampai ke stesen biasa dia turun, sambil melangkah untuk turun itu pun hatinya masih berbolak-balik..tapi akhirnya ketika dia tiba kepada pemandu bas, dia menghulurkan lebihan 20 sen sambil berkata.."ini duit 20 sen kamu terlebih memulangkan baki.."
Pemandu bas memandang imam lantas berkata.."tuan, saya sengaja memberikan lebihan 20 sen tersebut kerana saya nak lihat kejujuran tuan, saya tau tuan orang islam, tapi saya nak lihat samada tuan jujur atau tidak, jika tuan jujur saya memutuskan untuk memeluk islam hari ini.."

Turun dari bas tersebut imam itu lantas menangis semahunya kerana  merasakan dia hampir saja menjual agamanya dengan nilai 20 sen..tapi, itulah orang beriman kan, Allah sayang jadi Allah selamatkan imam tersebut dari kebinasaan..Allahu Akbar, sungguh Allah Maha Baik..

6 comments:

  1. SUBHANALLAH UJIAN ALLAH TIDAK TERDUGA

    ReplyDelete
  2. Pernah terbaca entri ni.
    Mudah2an memberi pengajaran kepada kita

    ReplyDelete
  3. cerita ringkas tapi ada pengajarannya..

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum kak, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik
    terima kasih atas perkongsian ini.. moga ia membekas ke dalam hati kita semua.

    ReplyDelete
  5. pinjam cerita akak ni saya nak share dekat status whatsapp saya ye

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign