Asam Garam Kehidupan: Pantaulah apa yang dibeli oleh anak2 kita.

Nuffnang

Pages

2 May 2019

Pantaulah apa yang dibeli oleh anak2 kita.

Macam2 yang dijual di kawasan luar sekolah. Jajan2 yang berwarna-warni, bermacam bentuk cepat saja menarik perhatian anak2 untuk membelinya. Takde sijil halal, takde deskripsi, takde ditulis bahan2 yang digunakan. Anak2 ni pantang nampak benda2 yang luar biasa mulalah nak beli. Bimbang juga sebab pernah terbaca dadah2 sintetik yang berbentuk coklat dijual begitu saja. Kawasan luar sekolah katanya di luar bidang kuasa pihak sekolah, jadi pihak sekolah tidak bertanggungjawab ke atas apa2 yang dibeli oleh murid2 sebaik saja mereka melangkah keluar bila tamat waktu persekolahan.

Dulu Umar Zikri selalu juga beli benda2 macam ni. Kalau dia bawak balik memang kena rampaslah jawabnya. Kalau beli lagi abah tak bagi duit belanja 2, 3 hari. Sekarang ni Alhamdulillah dah takde, dah cerdik otaknya pikir mana boleh mana tak.
Yang ni saya jumpa dari budak2 ngaji saya. Kawasan luar rumah saya tu ada macam2 sampah jajan. Kenalah kutip sebelum suami bising. Nak pesan supaya jangan buang merata2 asyik terlupa. Ni dalam botol comel macam ni saya pun terpikat, botol kemain cantik, warna air kemain menarik, saya tanya harganya..50 sen. Tu diaaa...untung orang yang menjualnya. Eisshhh...geramlah saya kat diorang yang mencari untung tanpa fikir risiko yang bakal di tanggung oleh budak2. 
Pada saya, nak cari rezeki tu buatlah dengan betul. Juallah benda2 yang senonoh, yang mengenyangkan, bukan benda2 yang bukan2 macam ni.

Betul tak?

5 comments:

  1. zaman dulu paling ramai jual aiskrim je..

    ReplyDelete
  2. Anak2 mudah terpengaruh dengan jualan benda2 yang mungkin tak berfaedah

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum kak, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik.
    Tu la zaman le ning. macam-macam jenis jajannya. Sasarannya memang kanak-kanaklah..

    ReplyDelete
  4. Ticer, PH singgah sini nak ucapkan selamat berpuasa!

    ReplyDelete
  5. selamba je sekarang depan sekolah jual jajan, jual mainan, jual megi.
    kena pesan kat anak-anak jangan beli benda-benda takde manfaat ni.

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign