Asam Garam Kehidupan: Tak sengaja terbazir juga.

Nuffnang

Pages

30 May 2019

Tak sengaja terbazir juga.

Seboleh2nya den memang elakkan pembaziran pembaziran di bulan ramadhan ni. Sedih bila mengenangkan anak2 syria, anak2 palestin, anak2 ghaza yang usahkan nak menjamah seadanya, tapi kadang nak berbuka pun takde apa yang boleh dimakan..kalau ada kuasa super power nak je rasanya kumpul makanan2 yang tak habis tu bawak terbang hantar kat sana, tapi apalah daya hamba...

Yang cerita tak sengaja membazir ni, bila si abang Iman tu, bila dah selesai mengemas jamuan moreh kat surau tu ada je bawak balik apa2 yg tak habis, kuih2x lah terutamanya. Kalau yang boleh dikukus semula macam kaswi, kuih lapis den kukuslah semula keesokan harinya untuk buat berbuka puasa, tapi....biasanya den sorang je yang akan makan, si abah lansung tak sentuh sebab dia tak suka kuih2x kukus ni. Kadang tu karipap, den gorengkan semula, habislah dimakan. Ada sekali tu dia bawak balik donat..aterr camane nak dipanaskan semula sebab ada gula kan, dah berhari2 dalam esbok tu..sorang pun tak sentuh..akhirnya terpaksa buang..

Sekarang ni anak2x den semua ada dah balik, si kakak sulung dengan si abang tengah dah start cuti sem 3 bulan tu ha. Si kakak tu kemain kemaruk dia dengan tauhu bergedil, beli kat bazar la kan, den ni selama puasa tahun ni belum pun menjejak kaki kek bazar nun, dia balik2x kerah si abang drive pi bazar cari tauhu bergedil tu, tapi dah sampai bazar macam2x yang dia nampak, berjinjit3x ha kau, 3 kali jinjit plastik makanan, dengan air lah, mertabakla, taufa lah, ayam goreng lah..haa tu, dok ada lagi tauhu bergedil dalam freeze tak habis makan, harap2x kang dia sambung makan buka puasa petang karang.

Akhirnya den pesan kat abang Iman takyahlah bawak balik makanan dari surau lagi, dah tengah malam takde sape nak makan, simpan dalam freeze esok puasa pun takde orang nak makan, dah dipanaskan pun kadang tak termakan juga masa berbuka tu.

Kita kat Malaysia ni mewah makannya, Allah belum uji dengan kesusahan yang besar macam rakyat Syria dan Palestin tu. Itupun kita asyik merungut2x bila harga getah, sawit turun, mengeluh bila harga minyak naik, kita tak bersyukur dengan nikmat keamanan yang Allah bagi kat kita selama ni, kita rasa kita dah cukup susah bila makan nasi berlaukkan garam, padahal anak2 Palestin kutip sisa2 roti di atas pasir, anak2 Syria ada yang makan rumput..Allahu Akbar...janganlah sampai kita diuji seperti mereka baru kita nak insaf...
Ampun maaf terbebel plak, janganlah ada yang terasa yea..

Dah 25 Ramadhan..masih berbaki 5 hari untuk kita isi dengan sebaik2nya..
Bubur lambuk dari surau, ada sebekas lagi dalam esbok, petang ni in shaa Allah den habiskan..

5 comments:

  1. saya pun samalah kak kadang ada juga yang dibazirkan..sedih je rasa nak pulak kalau tengok anak2 syria,gaza yang tak cukup makanan tu. rasa bersalah je bila terpaksa buang makanan.

    Selamat hari raya kak, maaf zahir batin

    ReplyDelete
  2. Cer goreng semula donut tu, sedap weyhhhhhh..


    Ala2 kuih keria jadinya sbb bersalut gula..

    ReplyDelete
  3. sebab tu bulan ramadhan ni, Kak Fa limitkan makanan ...bukan kedekut tapi tak nak membazir...

    ReplyDelete
  4. bubur lambuk..sedapnya..dua tiga hari ni moreh di surau dah semakin sikit kuantitinya sebab jemaah dah tak ramai...takde lebihan..

    ReplyDelete
  5. Seboleh2nya memang kita cuba elakkan pembaziran makanan di bulan ramadan ini.
    Jiran2 dah mula hantar kunjungan juadah raya.

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign