Asam Garam Kehidupan: Ikan di laut, asam di darat...

Nuffnang

Pages

11 Jun 2019

Ikan di laut, asam di darat...

Cikgu Rahmat Omar, cikgu yang mengajar saya masa form 1 dulu. Rumahnya di Seberang Takir, Terengganu. Kat sini keropoknya boleh tahan sedap juga, pada yang teringin nak mencuba selain dari keropok Losong.
Cikgu dah pencen dah..Punyalah lama tak jumpa, 30 tahun lebih, masing2 dah tua..baik cikgu, baik anak muridnya..hihi. Banyak juga yang kami bualkan, cuma masa agak terbatas, cikgu pun sibuk sebab ramai tetamu datang beraya.Banyak juga kenangan bersama cikgu ni, almaklum masa tu cikgu muda, hensem, putih..kiki..kami plak anak2 murid yang nakal, eh..nakal2 biasa je..lain nakal budak dulu2x dengan nakal budak zaman sekarang.

Cikgu ni cikgu kelab seni. Pandai main gitar. So kalau ada sambutan Hari Guru cikgu sibuklah menyusun acara2 sambutan contohnya nyanyian, sajak, lakunan..dan..hehheh..malu ah nak citer, tapi citerlah juga..saya ni pandailah juga menyanyi sikit2x..bakat terpendam gitew, so entah sape bagitau cikgu saya boleh nyanyi, cikgu panggil saya audition gitew, terus dapat masuk..cikgu pilih lagu tajuknya..Ikan di laut, asam di darat..

Tiba hari persembahan di atas pentas, bila dah naik pentas tu saya tengok ramai cikgu, ramai kawan..saya jadi kaku dan sejuk kaki tangan, suara keluar..tapi tegak setegaknya lansung takde lenggang lenggok badan ni..jadi tak dapat tempat lansung, entah jatuh nombor berapa tak ingat dah, tapi nak ceritanya..lagu tu jadi siulan rakan2 kejab, mungkin suara saya sedap kot, hehe..
Ok saya bagi lirik lagu tu yea..tapi tak ingat sepenuhnya..alahhh..inikan lagu lama tahun 60an kot..

Kalau menyanyi perlahan2x
Dibawa angin terdengar jauh..
Kalau hati tidak tertahan..
Di dalam air badan berpeluh..

Bunga melati di dalam taman..
Daun yang hijau banyak yang gugur..
Kalau turut makrifat iman..
Minyak dan air mungkin bercampur..

Kalau takut dilambung ombak
Jangan berumah di tepi pantai..
Ikan di laut, asam di darat..
Dalam periuk bikin muafakat..


13 comments:

  1. wah pandai menyanyi ye..mesti sedap suara akak tu.

    Saya pun ada cikgu masa sekolah rendah yang masih berhubung dalam group whatsapp, pun cikgu yang hensem masa sekolah dulu hehehe

    ReplyDelete
  2. Cikgu dulu2 mmg hensem2 kot hehe

    ReplyDelete
  3. Selamat Hari Raya aidilfitri maaf zahir batin akak...kalau dah ticer tu,dah agak dah mesti ada bakat terpendam punye😉,err..terserlah kehensemen cikgunya😅

    ReplyDelete
  4. Ya AS, selamat hari raya juga, maaf zahir batin kalao akk ada tersalah silap yea.
    Ramai peminat masa muda tu, kikiki

    ReplyDelete
  5. Wah ada bakat terpendam rupanya kakak kita ni :)

    ReplyDelete
  6. Sikit2x je, buat menghibur hati sendiri bolehla.

    ReplyDelete
  7. Cer up sikit suara tu dlm WA Aweks Blogger..

    ReplyDelete
  8. Tak nampak tua pulak cikgunya wei.... hensem jugak tu hihi...
    Bagus pulak ko ye menziarahi cikgu. Baru tau ada bakat menyanyi rupanya kawan aku sorang ni....Nyanyi kat aku satu lagu mak hihi

    ReplyDelete
  9. singgah blogwalking sini ^_^

    ReplyDelete
  10. Besar jasa guru Kita kan

    ReplyDelete
  11. dapat gak keropok ikan Seberang Takir, kwan kakak bagi, tapi belum goreng lagi..

    wahh..bakat terpendam,,.seronok jumpa cikgu2 kita dulu2..

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign