Asam Garam Kehidupan: Boikot.

Nuffnang

Pages

5 Sept 2019

Boikot.

Wah tajuk berat nih..haha..kita santai2 ikut cara den yo.
Sebona eh, den tak berapa suka guna perkataan boikot nih. Rasa macam ada sensitiviti kat situ, pada den la. Tak taulah pada orang lain. Sebab bila benda sensitif ni dimainkan di tengah masyarakat, dia boleh menyebabkan cuaca corah bertukar kelabu asap betul tak apa den cakap nih?

Pada den la lebih sodap kita kato an..kempen...kempen beli/guna barangan keluaran muslim...ha, kan lebih sodap telinga yang mendengar.  Tapi den memang dari dulu lagi memang cari produk buatan muslim dulu, contoh minyak masak, tepung, cili/tomoto/tiram sos, kicap, garam...selagi ada produk keluaran muslim, den akan dulukan..tapi ada certain produk macam sardin tin tu, den beli sardin keluaran ayam brand sebab sardin lain tu gatal, sebab den ni resdung kan, belacan tak boleh makan, jadi sardin ayam brand je yang ok tak gatal. Macam biskut kan, nak cari produk bumiputera memang takde kat pasaraya, kalo ada pun mungkin kat pasaraya yang jauh dari tempat tinggal den, so den belilah biskut keluaran munchi ke, julie ke..selagi ada tanda halal den beli dengan yakin. Sebab den yakin nak dapatkan halal jakim tu bukan mudah, banyak proses dorang kena buat. Kalo korang nak tau pasal proses halal jakim ni susah tak susahnya silalah dengar ceramah ustazah Asma Harun, dia ni pernah kerja di bahagian sijil halal ni.

Lagi satu, den tak sukolah bila suasana camni, jadi hangat je cuaca..suasana harmoni dah jadi kurang harmoni. Memanglah den pun tak suko bila ada pihak yang macam, alahhh..korang taukan..tapi sebenarnya kita ada cara yang lebih tepat dalam membangunkan ekonomi islam ni, sekaligus kita dapat menjaga kemaslahatan ummah. Den tak pandai nak cerita panjang sebab den bukan pakar. Den rasa cara yang dipelopori oleh jemaah Al Arqam atau sekarang GISB holding adalah sangat tepat. Mereka bertindak tanpa kecoh, mereka membangunkan ekonomi, pendidikan, hiburan, pertanian dan banyak lagi yang sepatutnya dibangunkan dalam masyarakat islam. Tanpa bising2, tanpa kecoh2, tapi dah berjaya berkembang ke merata dunia...
Mereka ada ekonomi sendiri, klinik kesihatan, wisma bersalin, pasaraya, kafe..semuanya berasaskan ekonomi tanpa riba, terbaru mereka nak buka kafe di Moscow pula, sebelum ni mereka dah buat ekspo barangan halal di Bosnia. 

3 comments:

  1. Dahulukan produk muslim.. itu lebih baik.. sama2 kita tingkatkan ekonomi umat islam :)

    ReplyDelete
  2. Kita ada kekuatan untuk meningkatkan ekonomi sesama kita

    ReplyDelete
  3. Dah lama tak singgah padaraya besar2..

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign