Asam Garam Kehidupan: Turki aku datang😜😜

Nuffnang

Pages

27 Feb 2020

Turki aku datang😜😜

Penat weyh ziarah dan umrah ni. Kalo korang nak ziarah biar ziarah je. Nak umrah tumpu betul2 pada ibadah umrah tu. So ini pengajaran buat aku yang dah tak berapa nak muda ni. Tapi dah suami yang nak macam tu, kata dia kalo nak gi jalan semata susah juga, ni dah alang2 pegi jauh, gi lah jalan sekali.

Satu lagi kalau nak gi Turki, pergilah dalam bulan april macam tu. Aku pergi awal bulan Februari....perghhhhh...sejukkkk tak 0tahan, dah pakai baju sejuk pun takleh tahan weyh. Lupa plak nak bagitau aku dan suami pergi melalui Andalusia Travel. Nak pegi umrah saja pun boleh. Kalau nak ziarah sekali boleh pergi Sepanyol, Mesir, Turki antaranya. 

Kami bertolak 2/2/2020 naik Turkish Airlines. Dari KLIA bertolak dalam pukul 11.30 malam macam tu. Yang ni best sebab dapat seat tepi tingkap, bolehla tengok lampu2 bermacam kaler, naik tinggi boleh tengok bintang2. Itu jelah yang nampak sebab malam kan.

Terbang dalam lebih kurang 13 jam weyh. Lama sungguh rasanya. Tengok luar nampak macam flight tak bergerak..punya sungguh luas alam semesta ciptaan Allah..aku dah ngantuk tapi nak lelap tak boleh sebab orang turki depan dan belakang seat aku tu asyikla totey2 entah apa2 yang diboraknya. Tak tau pukul berapa terlelap, terkejut dalam pukul 4.30 macam tu tak boleh lelap dah. 

Sampai dalam pukul 6.15 waktu turki . Kat sana subuh masuk lambat dalam pukul 6.40 macam tu, habis dalam pukul 7.30, so kelam kabut jugalah nak solat berebut2 kat ruang solat kat airport tu, terpaksa berebut2 dengan warga turki, kita elok beratur nak ambil wuduk, sedap je dia potong queue, sabo jelah.

Kami dibawa ke hotel. Lepas sarapan tak sempat mandi pun, tapi takpelah sebab sejuk sangat masa tu, kami terus dibawa ke destinasi pertama sekitar Bursa.
Makanan dalam flight..lebi kurang macam tu je semuanya. Kalau naik MAS bolehla jumpa nasi lemak, tu sramble egg lansung aku tak lalu nak sentuh.
Sarapan kami, nasi dengan lauk ayam. Nasi turki ni dorang masak dengan minyak zaitun agaknya, berminyak. Kalau di restoran jangan mimpi nasi penuh pinggan macam kita selalu makan, dorang makan lebih lauk, nasi tu sampingan je, kalau makan kat hotel plak selalu ada campuran terung dalam lauk dorang, tak berani nak makan sebab asyik nak terk....t je, haha.
Ni muka turun dari fligt terus naik bas gi jenjalan tak sempat mandi..kikiki.
Kat air port turki, sedang tunggu pemandu pelancung kami. Orang Turki tapi pandai berbahasa melayu Indonesia. Dorang gi kursus belajar bahasa Indonesia kat Indonesia, bersepah rupanya pelancong dari Indonesia di Turki. Bila terserempak dengan kami dorang akan tanya.." Indonesia?", no..from Malaysia..nampaknya dorang kurang arif plak dengan nama Malaysia. Ada sorang perempuan Turki tu dok ulang2 cakap..I love Indonesia2x..sampai dalam hati aku cakap..eii dia ni aku pelempang jugak ni kang, dah cakap aku dari Msia, dok cakap i love indonrsia juga..
Masjid paling baru di Turki, masih dalam pembinaan masa ni. Entah apa namanya, aku ni lemah betul nak ingat nama2 tempat ni. Tapi masjid ni memang cantik pada aku.
Ni plak gambar di laman masjid paling tua di Bursa
 Di dalam kawasan masjid ni ada pemakaman sultan2 yang membangunkan Turki, tapi takde plak makam sultan Muhammad Al Fateh. Aku terkilan sebenarnya dalam pakej ziarah ni takde lawatan ke makam sultan Muhammad Al Fateh pembuka kota Constantinople tu. Dia lebih banyak bawak ke pusat jualan dia macam spice market,kilang baju kulit la, ..adala pergi ke maqam sahabat Saidina Ayub Al ansari tapi dah malam masa kami sampai tu, badan dah penat nak explore pun tak larat dah.
Mengabadikan kenangan di sini..ermmm mungkin inilah yang first dan last kami datang.

13 comments:

  1. alhamdulillah kami tumpang gembira tengok gambar2 kenangan tu ^_^

    ReplyDelete
  2. jiran saya pun cakap mcm tu juga..penat kalau buat umrah sekali dgn ziarah...tapi dapat gak merasa jalan2 Turki, itu yg best..

    ReplyDelete
  3. Seronok tengok sis, suka baca pengalaman orang travel x kisah la kat mana dengan harapan suatu hari nanti dapat jejak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa Allah SA, masuk kan turki next visit ye, hihi

      Delete
  4. Saya buat ziarah dan umrah di Turki bulan April. Waktu tu banyak bunga tulip. Udara nyaman macam di Cameron Highlands.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah, kwn akk ckp pun elok pegi bln april, tak sejuk dah, dah masuk musim bunga, cantik katanya.

      Delete
  5. assalam,tumpang seronok baca kisah ziarah dan umrah..moga ada rezeki utk saya jgk nanit

    ReplyDelete
  6. bestnya jejalan luar negara...

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign