Asam Garam Kehidupan: Makanan di Turki.

Nuffnang

Pages

28 Feb 2020

Makanan di Turki.

Camane nak describe makanan dorang ek, hihi..ok senang cakap mungkin macam orang putih try makan sambal atau budu..pada yang suka kelainan mungkin seronok mencuba, tapi macam aku yang pure lidah melayu kampung ni, makan untuk hidup jer kot masa kat sane tu.
Nasi minyak, eh..nasinya berminyak, ada rasa macam nasi goreng. Ini makan malam kami kat hotel Ramada, hotel pertama kami menginap di Bursa. Kurang rasa, ada garam dan perisa lada hitam, aku tuang bagi ada rasa, barula laju sikit menyuap.
Ini breakfast kami esoknya, masih nasi yang sama. Isi perut sebab lepas tu nak jalan jauh.
Korang rasa pebenda ni? Macam mek comey kan, jangan terpedaya. Rasanya tidak semanis mek comey tau. Ha nilah kebab turki, nape? Tak percaya??kiki..aku tengok menu ada tulis kebab je yang aku faham, ingat macam kebab kat Malaysia kita, sekali datang macam ni rupanya kebab turki. Rasanya? Ermmmm..tak taulah nak cakap.
Dorang suka makan banyak ulam2 macam ni, aku suka juga salad2 ni, tapi tak berani makan sangat. Masa kat turki perut aku asyik kembung jer, tak serasi dengan makanan turki agaknya.
Baklava yang manis. Ni masa kami singgah kat kedai coklat dan manisan dorang, nama kedai tu Munira, salah satu destinasi perjalanan kami. Aku beli satu box coklat yang boleh dipilih dan campur2 dengan harga 250lira..ermmmm...nyesal, mahal..korang kalau pergi jangan beli kat sini, nanti akan singgah di spice market harga satu box baru 50 lira..memang nyesal habis.
Aneka jeruk buah zaitun. Rasa sebiji..yaikssss..pahit. 
Yang macam popia tu boleh tahan jugalah, isi dia tak silap ada kentang dan sayur.
Ni dinner kami di hotel kedua di Istanbul. Nampak sedap kan? Hihi
Caye tak ni semua dihidang waktu bteakfast kami di hotel kedua tu? Aku tengok sorang lelaki turki tu amik beberapa potong tomato, salad dan roti. Fuhhh..
Aku?? Tetap cari nasi, nasib ada nasi walaupun nasi turki yang berminyak tu.
Ni salad sayur campur, kena tuang minyak zaitun dan mix dengan sos warna merah dalam piring tu. Aku rasa sikit2 jer.
Bila teringat yang ni aku sengih sorang. Masa nak order tu, dahla kita tak faham apa tulisan turki tu, dah tu bila tanya dalam bahasa inggeris jurujual tu pulak tak faham, sudahnya tawakkal jelah nak rasa..ingatkan macam mushroom soup ke yang warna putih tu, rupanya aduiii..masammmm semata.  Yang kat piring tu oklah, manis..bolehla dimakan. Harganya? 8 lira setiap satu. Duit kita masa tu lebih tinggi dalam 70 ringgitla dari duit dorang.
Dorang makan roti dengan salad, dengan sos apa ntah cara dorang la kan, tapi aku cicah dengan nescafe susu jer..cara aku, hehe..
Nak cuba lagi tak? Ermmm..mungkin kalau masa tu ada pergi tempat2 lain, ada yang sesuai dengan selera. Tapi masa kami amat padat, kami ikut je tourist guard tu bawak kami makan kat mana. Ada jumpa juga orang jual2 tepi jalan, rotinya bentuk macam donat dibelah pastu diletak jem, macam sedap. Tapi aku tak beli pun. Ada jual jagung sebiji 4 lira, buah berangannya besar2, boleh beli dengan harga 10 lira adalah dalam 12 biji rasanya. 

10 comments:

  1. alamak...kalau tekak picky macam saya ni...habisla kelaparan..hahaha

    ReplyDelete
  2. nampak sedap..sayuran fresh..baklava yg manis tu tak makan kot..hehe..

    ReplyDelete
  3. Saya perasan mereka suka makan keju dan kacang kuda. Sup kacang kuda sedap juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, keju sangatlah banyak dlm makanan mereka

      Delete
  4. Kenapa sy nampak sedap je semua tu kak hihi... Tekak masing-masing takleh nak compare kan.

    ReplyDelete
  5. Nampak berlainan di negara kita kan..

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum kak, moga sentiasa dberikan kesihatan yang baik.
    Pengalaman di luar negara, di antara yang perlu dicuba ialah makanannya. Rugi kalau tak mencuba. Kadang2 ada yang kena dengan selera kadang2 hmm..

    ReplyDelete
  7. Yalah...kalau berjalan di negara orang...elok bawak lah magie...jadi kalau rasa tak berapa tak kena boleh masak magie sebungkus dua

    ReplyDelete
  8. I like this post. Thank you so much to share this post with us. Corporate Specialist Training Malaysia.

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign