Asam Garam Kehidupan: Kisah seorang sahabat yang terkentut.

Nuffnang

Pages

30 Jan 2015

Kisah seorang sahabat yang terkentut.

Ketika Rasulullah dan para sahabat sedang duduk-duduk di masjid sementara menunggu masuknya waktu solat, tiba-tiba seorang sahabat terkentut, slow macam angin...tapi Masya Allah..bau dia...Jadi para sahabat yang lain nakla tau sapa agaknya yang melepaskan angin tersebut, mereka menunggu je azan, nak tengok sapa yang keluar untuk mengambil wudhu semula...

Tapi bila habis je azan, Rasulullah mengarahkan semua yang ada keluar untuk berwudhu semula...jadi terselamatlah sahabat yang terkentut tadi. Masya Allah..tengokla betapa bijaksananya Rasulullah dalam memelihara aib orang.

Sollu alan Nabiy...

14 comments:

  1. Kita ni kalau boleh apa hal yg baik buruk org semua nak tahu
    Tapi baginda sebolehnya nak tutup aib setiap umatnya

    Allahumma solli 'ala Muhammad

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah kita....jadi camana lah nak akhlak nabi..sedih.

      Delete
  2. Jika kita tutup aib org Allah akn bantu utk tutp aib kita kan sis...Rasulullah sgt bijaksana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul tu, dan tentulah kita tak mau org bukk aib kita, sebagaimana dia tak mau aibnya dibuka org..

      Delete
  3. pesan Rasulullah juga.. klu dgr org kentut, buat tak tahu jer.. mcm tk ada apa2. Rasulullah larang kita ketawakkn org kentut.. Walhu'alm

    ReplyDelete
  4. minta izin copy ya sohabat..

    ReplyDelete
  5. UA, tk atas kunjungan:-)

    ReplyDelete
  6. Rasulullah insan terpuji..jikalau ada manusia yang ada sikap seperti ini JM sudi terima dengan hati terbuka :-)

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Hebatnya akhlak Rasulullah.....kalau kita tertunggu tunggu sapa yg bangun ambik wudhuk sebab nak tolong kutuk....huhu....yelah udah terpaksa cium bau busuk!

    ReplyDelete
  9. mmg gitewlah kekdahnya kita ni, pastu mesti pakat kutuk kan..

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum.
    Boleh saya tahu periwayat kisah ini?.

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign