Asam Garam Kehidupan: Bersemangat betul mysayang pagi ni;)

Nuffnang

Pages

3 Apr 2016

Bersemangat betul mysayang pagi ni;)

Sebenarnya dah 2, 3 hari dia mengerjakan kebun belakang kitorang ni, cehh...kebun la sangat..ada la dapat merasa nangka dua kali, ada pokok jambu madu tu, acu berbunga, buahnya baru sebesar ibu jari habih dibantai monyet, sekali datang bukan sekor dua, habih anak beranak, cucu cicit, tok nenek diangkutnya...patah riuk dahan jambu tu dibuatnya. Sudahnya jarangla sangat dia berbunga, merajuk agaknya. Ada sekali tu mylarling dapat sebiji buahnya..Ya Allah...manisnya.

Ni pagi belum sempat sarapan dia dah ke ladang, ha ha, biaq pi lah..orang tengah semangat tu. Kalau mood dia takde, saya berleteq la lagu mana pun, dia buat tak dengaq ja, hi hi..

Tak ngapalah..tak dapat hasilnya, dapat gak dia exercise keluarkan peluh bagi sihat. Dah dok dalam acon hari-hari kat pejabat tu, naik lemau badan.

Lagipun kesian gak kat monyet-monyet tu, bukan senang diorang nak cari makan sekarang kan, betui dak? Hutan makin sikit, kita amik rumah diorang buat rumah kita, betui dak? Dia makan, kita niatlah bersedekah ja, dapat gak pahala..

19 comments:

  1. xpalah nor rezeki tanaman xmerasa hari ini namun disana kelak melimpah banyaknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya kak PI, nak bersedekah setiap hari tak dpt juga, sedekah kt binatang pun pahalanya sama juga kan..

      Delete
  2. Betul sedih si monyet tak da tempat berteduh dan makanan pun.. syukur la dapat usaha sedikit sebanyak dapat hirup udara segar kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo kt rmh MIL saya, monyetnya dtg smp depan pintu, takut juga giginya tajam..tapi dia nk mkn je sebenarnya.

      Alhamdulillah...udara pagi mmg nyaman.

      Delete
  3. Salam...dari Desa Cilembu
    budaya berbagi tidaklah hanya dengan sesama, dengan binatang pun mestilah kita lakukan.

    mohonijin follow blognya ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam saudara..
      Selalu jumpa saudara di laman kak Paridah, terimakasih kerana datang ke sini pula, dan terimakasih sudi follow saya..:)

      Delete
    2. Wsalam saudara..
      Selalu jumpa saudara di laman kak Paridah, terimakasih kerana datang ke sini pula, dan terimakasih sudi follow saya..:)

      Delete
  4. Insyallah, jika kita berbakti pada tanah. Akan dapat hasilnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa Allah, itupun cuma tanah rezab jalan je, ramai jiran yg suka menanam2 dok pakat tanam pisang la, mangga la..

      Delete
  5. sedekah pada haiwan pun bagus juga, moga haiwan2 tu mendoakan kita kak kak,

    inshaAllah moga2 nanti pokok akan berbuah lebat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedekah kat haiwan, haiwan tak pandai kritik, hi hi..

      In shaa Allah, harapnya begitulah.

      Delete
    2. Sedekah kat haiwan, haiwan tak pandai kritik, hi hi..

      In shaa Allah, harapnya begitulah.

      Delete
  6. Mengintai celah tingkap jer ke? Tak bawakkan bekal sambil duduk bawah pokok mcm dlm drama tu? Hihi.... Kesian laling tu haus mak!!! Kat kawasan rumah aku ni Cina rajinlh mak. Pantang ada kwsn sikit mesti depa tanam pokok...yg rugi akulah....tak dapat apa hih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku mak lilinlah mak, kang cayaq, haaa...laling aku gak yg susah..

      Tulah..aku cadang nak beli meja batu lagi buat minum petang2 kat situ, tak pun bentang tikaq mcm berkelah gituh.

      Kitorg ni memasing ada darah keturunan cina sbb tu rajin, heh heh

      Delete
    2. Aku mak lilinlah mak, kang cayaq, haaa...laling aku gak yg susah..

      Tulah..aku cadang nak beli meja batu lagi buat minum petang2 kat situ, tak pun bentang tikaq mcm berkelah gituh.

      Kitorg ni memasing ada darah keturunan cina sbb tu rajin, heh heh

      Delete
  7. Mengintai celah tingkap jer ke? Tak bawakkan bekal sambil duduk bawah pokok mcm dlm drama tu? Hihi.... Kesian laling tu haus mak!!! Kat kawasan rumah aku ni Cina rajinlh mak. Pantang ada kwsn sikit mesti depa tanam pokok...yg rugi akulah....tak dapat apa hih

    ReplyDelete
  8. wow best nyer.
    untung ada tanah besar kat belakang.
    berbakti pada tanah...
    umah aida ni kat belakang ada ler tanah skit.
    tapi mr.asben ku sungguh tak kuasa nak tanam menanam.
    jiran sebelah menyebelah aje rajin.
    pisang. cili padi. serai. daun pandai. pokok mangga...

    ReplyDelete
  9. Ko kena galakkan mr asben tu aida, biar peluh jadi sihat, barulah best. Haa..kan untung mrnanam2 serba makneka tu, dpt gak hasilnya, boleh gak jimat sesikit.

    ReplyDelete
  10. Ko kena galakkan mr asben tu aida, biar peluh jadi sihat, barulah best. Haa..kan untung mrnanam2 serba makneka tu, dpt gak hasilnya, boleh gak jimat sesikit.

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign