Asam Garam Kehidupan: Syiah sesat.

Nuffnang

Pages

17 Dec 2013

Syiah sesat.

Artikel ini saya ambil dari majalah MASTIKA keluaran oktober 2013. Saya tertarik untuk sama-sama mengetengahkan isu ini kerana rasa tanggungjawab terhadap kesejahteraan agama kita yang semakin hari semakin banyak dicerobohi. Moga nanti jika di hadapan Khadi Rabbul Jalil jika ditanya apa usaha kamu demi mempertahankan kesucian Islam, saya ada jawabannya..

ASSALAMUALAIKUM WBT. PENGARANG MASTIKA

Encik Sahidan, saya adalah salah seorang peminat Mastika sehinggakan saya tidak pernag 'miss' membeli Mastika setiap keluaran. Cuma yang menggerakkan hati saya untuk menulis kepada Encik Sahidan adalah kerana e-mel daripada puan Masturah yang mengatakan syiah itu mazhab yang benar dan bukan ajaran sesat.

Izinkan saya menerangkan serba sedikit tentang syiah. Puan Masturah mengatakan jangan hanya menanyakan pendapat dari kalangan ustaz-ustaz sunni kerana pasti ustaz sunni mengatakan bahawa syiah itu sesat. Tetapi apa yang ingin saya tekan, jika kita bertanya pula kepada ulama syiah, adakah ulama syiah itu akan memuji pengikut Ahli Sunnah Waljamaah? Tentu tidak malahan mereka melaknat dan mengatakan semua pengikut ahli sunnah adalah ANAK HARAM, mereka juga melaknat para sahabat nabi iaitu para khalifah yang telah dilantik selepas kewafatan Rasulullah SAW. Jadi mana benarnya syiah ini?

Puan Masturah, saya ingin bertanya tidak sesatkah syiah ini yang sanggup membina kaabah yang hampir sama dengan Baitullah dan mengatakan kaabah mereka adalah paling suci? Malahan zikir mereka bukan menyebut nama Allah tetapi hanya menyebut nama Saidina Ali ra. Tidak sesat lagikah syiah ini?

Puan Masturah, tidak sesat lagikah syiah ini kerana sanggup mencederakan badan sendiri semata -mata untuk mengingatkan peristiwa Karbala? Dalam Al quran pun ada menyebut jangan sesekali kamu mencederakan diri kamu hatta walau secebis sekalipun. Malahan ritual sebegini hampir sama dengan agama Hindu, Buddha, Sikh dan Yahudi. Tidak sesat lagikah syiah ini?

Tidak sesat lagikah syiah ini sehingga mengangkat seorang yang beragama Majusi sebagai pahlawan mereka ( Abu Lu'lu'ah )? Mana semua kebenaran tentang mazhab syiah?

Ingin saya menceritakan sebuah kisah tentang perdebatan antara ulama Sunni dan ulama syiah yang mana ulama syiah sentiasa menolak untuk berdebat tentang mazhab mereka. Malahan pemimpin Iran sekarang memanggil semua ulama syiah dan ulama sunni untuk mengetahui perbezaan di antara mereka. Kesemua ulama syiah menghadirkan diri tetapi seorang ulama sunni ( Deedat ) tiba sedikit lewat berbanding ulama sunnah yang lain. Ulama sunnah ( Deedat ) tersebut berjalan sambil mengepit kasutnya di celah lengannya. Ulam syiah kehairanan lalu bertanya, " Mengapakah kamu mengepit kasut kamu begitu?"

Lantas ulama sunni ( Deedat ) itu menjawab, " Aku terdengar bahawa pada zaman Rasulullah SAW  syiah suka mencuri kasut."

Ulama syiah menjawab, " Mana ada syyiah di zaman Rasulullah!"

Ulama sunni seraya menjawab, "PERDEBATAN KITA TELAH TAMAT, KESIMPULANNYA  DARI MANA DATANGNYA AGAMA SYIAH KAMU SEMUA?"

Jadi dari apa yang telah saya huraikan di atas, hanya untuk menerangkan masih relevankah syiah ini di Malaysia?

Wallahu'alam

Jasni.

Almarhum Ustaz Ashaari Muhammad pernah menulis sebuah buku tentang syiah pada tahun 1987
, bila ditanya orang kenapa menulis buku begitu sedangkan syiah belum wujud di Malaysia. lantas beliau menjawab, " api semasa kecil tidak merbahaya, jika sudah merebak dia akan memusnahkan..."
Saya tersentuh...alangkah jauhnya pandangan mata hati beliau, menjangkau masa....

Boleh seacrh You Tube untuk lihat ceramah beliau tentang bahaya syiah.

No comments:

Post a Comment

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign