Asam Garam Kehidupan: Nasi goreng tempoyak..eh..alamak.

Nuffnang

Pages

17 Sept 2017

Nasi goreng tempoyak..eh..alamak.

๐ŸŽถTukang masak suka kerja senang๐ŸŽถ
๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†
Di satu senja jumaat, cam biasa kalo toklaki takde kita masak ikut senang kita je, telur dadar, nasi goreng atau kalo nak yang luar biasa kita masak ikan masak kicap campur kentang, wakaka..anak2 no komen, suka makan, tak suka lapo le jawabnya.
Jadi ingatkan toklaki kita lambat sampai cam selalu, tak sangka plak belum maghrib dah sampai, jauh kot Langkawi ke Semenyih ni, hehe..
So, nak tak nak dia kena redha makan jer nasi goreng tempoyak kita ni, kita dah malas nak masak lagi..

Korang pun ada bran tak nak cubo nasi goreng ni? Cubolah, takdo menyosa lah, cayo cakap den ni.
Jangan komen telo mato tu, tu nak cepat, minyak belum panas,tu yang jadi rupo itu, nak goreng yang lain, tu je satu2 nya tolo yang tinggal dalam poti sojuk den, janggut sotong tu pun jangan komen, badan sotong dah selamat, tinggal janggut Kita masuk je dalam tu.
Ok..ni bahan nasi goreng Kita ni.๐Ÿš๐Ÿš๐Ÿš๐Ÿš๐Ÿš

Tempoyak sesudu/ dua sudu besar,tengok la banyak mana nasinya.
Bawang, bawang putih, cili api, ikan bilis, blend kasar dan tumis. Dah agak2 garing masukkan putik jagung muda yang dipotong nipis2. Bila putik jagung dah masak,masukkan tempoyak, tumis2 lagi kasi agak garing, pastu barulah masukkan udang sedang barang seploh ekor ke, den takdo udang tu yang ganti janggut sotong, tapi udang lagi sedap, manis je. Bila udang dah masak baru masukkan nasi, jangan lupo taruk garam yo. Dah siap.

12 comments:

  1. boleh try ni, tk pernah rasa lg...hihi..terbaik..

    ReplyDelete
  2. Try, jgn tak try..esok juga kena try

    ReplyDelete
  3. Nasi goreng tempoyak?
    tak pornah raso lae
    Car kuew tiau tempoyak hado?

    ReplyDelete
  4. Buleh yo, kito yg buek dio, Kang sakit porut sendiri tanggung yo๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†

    ReplyDelete
  5. Nasi goreng tempoyak tak pernah rasa, nasi goreng budu pernah hehe...

    Mesti banyak stock tempoyak kek umoh akak ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takdolah banyak, beli 1/2 kg je aritu, dah habis dah pun, hehe..hari2 masak tempoyak, cepat je habis.

      Uishhh, nasi goreng budu meme sedap juga, rasa mcm nasi kerabu kan.

      Delete
  6. Tak pernah pulak akak terfikir tempoyak bubuh dalam nasi goreng sebelum ni Azi.Kalau nasi dah di goreng makan dengan tempoyak adalah buat....apa2 pun kita yang nak makan kan Azi ,boleh je ikut selera.

    ReplyDelete
  7. Apa yg org Tak fikir nak bust tu Kita buat dulu, untung2 viral, mwehehe. Tempoyak ni kan unik, boleh buat rencah ayam, udang, so buat nasi goreng pun sodap tau Kak.

    ReplyDelete
  8. Aku mcm seram nak cuba je mak hihi...
    Weyh...taulah ko tgh kena sawan tempoyak sekarang ni, tapi agak agaklah weyh. Nasi goreng pun ko nak tempoyakkan.

    Tempoyak aku ada lagi tu. Belum sempat ku sentuh. Tunggu Jumaatlah hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko seram ke mak, camtu tkyah cubo, nnt kalo jadi apa2 kang aku juga yang susah, terbayang lak aku kena naik turun mahkamah, hahaha.

      Ko beli 8hengget Ritu banyak mana dapat? Aku beli 1/2 kg rm15

      Delete
  9. Asal sedap sudah, jangan komplen. Betul tak? Oh...tempoyak pun can use for fried rice. Sure sedap ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi org hantu tempoyak cam ai ni semua sedap jer PH, haha.

      Delete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign