Asam Garam Kehidupan: Berperang dengan..

Nuffnang

Pages

17 Jan 2019

Berperang dengan..

Dengan apa weyh? Ngantuk!!!
Pagi2 camni bila anak2 dah berangkat ke sekolah, suasana sunyi sepi sangatlah mendorong mata untuk lelap kembali. Padahal tengah duduk2 di kerusi je, bukan baring kat katil pun.

Jadi apa kata ustaz...lawan..lawan...
Ubat dari setiap kejahatan atau ketidakbaikan yang dibisikkan oleh syaitan ialah "lawan"  contoh, jika syaitan membisikkan supaya.." alah, tidurlah kejap, bukan ada banyak kerja pun nak buat.." atau dia bisik lagi camni.." ko buatlah baik banyak2, puasa, semayang sunat banyak2, supaya ko dipandang kuat ibadah.." lawan, jangan dilayan..

Siti Zubaidah, isteri kepada khalifah Harun Al Rasyid terkenal cantik, dermawan, banyak membuat kebaikan antaranya membuat kolah bagi menampung air zam2 bagi diminum oleh jemaah2 haji pada waktu itu..sewaktu dia sudah meninggal dunia, anak saudaranya bermimpi bertemu dengannya, dan sewaktu ditanya..apakah sedekah, jariah yang banyak itu yang membuatkan ibu saudaranya itu dapat masuk syurga? Bukan..bukan itu, itu semua riak, dia membuat semuanya dengan dicelahi rasa riak...tapi mujurlah ada pengampuanan Allah..bila Allah menilai dari solat malamnya yang ikhlas tanpa ada kepentingan dunia itulah yang menyelamatkan dia...

Jadi..solusinya...lawan...lawan...lawan...lawan rasa malas, lawan rasa ingin dipuji, ingin balasan kebaikan...
Lawan rasa ngantuk ni, jangan terus duduk di kerusi ni, bangun..ambil penyapu, mop..kemaskan segala macam sepahan yang anak2 tinggalkan...macam tulah aku lawan ngantuk pagi setelah pencen dari ngajor tadika..oh ye..sekarang panggilan ticer dah tak available, itu panggilan masa ngajo tadika je, sekarang budak2 ngaji panggil aku ustazah...tapi seringlah lidah ni tersasul membahasakan diri ticer..eh ustazah..sebab dah 4 tahun terbiasa dipanggil ticer..hehe..

Sekian..celoteh lawan ngantuk.

9 comments:

  1. ngantuk ngantuk pun siap satu entri bermanfaat..hihi

    ReplyDelete
  2. Dah hilang ngantuk akk ni, tgh masak plak sementara tggu budak ngaji dtg kul 11 jap lagi, hehe

    ReplyDelete
  3. Akak tak boleh pulak tidur siang atau pagi walaupun mengantuk Azi.Ntah lah mungkin dah biasa dulu ada mentua harus siap kan kerjarumah dan memasak awal.

    ReplyDelete
  4. memang kalau ngantuk lawan nya buat kerja rumah.
    ada je habuk nak disapu, nak dilap kihkihkih

    ReplyDelete
  5. Kalaulah duit banyak, nak juga bersara awal.. 😄

    Sedapnya dapat lwlapkan mata seketika

    ReplyDelete
  6. Ubat ngantuk, tidur ajelah
    nanti kalau dah habis ngantuknya, sambunglah kerja

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum kak, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik.
    Rasa mengantuk adalah fitrah, ubatnya adalah tidur. Dengan melelapkan mata, merehatkan jasad dan minda. Dengan tidur akan mengembalikan semula tenaga dan kekuatan baik jasad maupun rohani. Ingat kisah peperangan Badar. Allah mengurniakan rasa mengantuk dan tidur kepada para pejuang Islam sebelum mereka bertempur keesokan harinya. Mereka bangkit dengan tubuh yang sihat dan segar serta semangat yang hebat. Akhirnya mereka memperolehi kemenangan yang gemilang menumpaskan tentera kufur.

    Tapi kalau terlebih tidur, jeng kreng pulok jadinya hehehe

    ReplyDelete
  8. Betullah ustaz, tapi masalahnya taknak tidur awal2 pagi tu, nnt badan naik lemau dan lesu.

    ReplyDelete
  9. Betul Tu zimah..
    Kena kawan dgn kuat nafsu Dan Shaitan Tu..
    Itu lah kata Nabi yaakoob kepada Nabi Yusuf.. musuh kamu yg nyata adalah syaitan.. tiada yg lain..

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign