Asam Garam Kehidupan: Jadi gak akhirnya ubi ketuk aku.

Nuffnang

Pages

27 Nov 2019

Jadi gak akhirnya ubi ketuk aku.

Dah seminggu aku peram dalam esbok. Ubi kayu yang aku rebus dengan kulit tu, isinya ok je, cuma ada warna coklat2 sikit, tak kisahla sebab aku yang nak makan, kalau anak2 nak tumpang makan pun boleh aje, almaklum kuih2 macam ni kadang2 budak2 tak suka kan.
Sebelum masuk esbok tu aku dah lenyek2 isi ubi tu. Resepi tu nak kena ada kelapa, so kelapa aka nyoq asyik lupa je nak beli.

Back to the our recipe..hehheh..dah jadi blog masak2 plok ye. Lantok pilah labu oii..

-Setengah kg ubi kayu..sebelum rebus kopek kulitnya dulu..kikiki..(jangan ikut cam den, tak ghoti tak mau tanya )
-Dah masak, penyek2an isinya.
-Masukkan gula secukup rasa.
-Dua genggam kelapa parut.
-2 ke 3 sudu besar tepung gandum.

Dah siap campurkan semua bahan, kepalkan bulat2. Sediakan tepung goreng macam tepung goreng pisang tu. Den buat camni, tepung gandum secawan campur tepung beras setengah cawan, garam dan kunyit sedikit, campurkan dengan sedikit minyak panas, baru diadun dengan air..siaplah tepung untuk menggoreng dan dah sedialah untuk menggoreng ubi ketuknya..

Tadaaaa..
Comey juga kan, hihi..tak sangka plak anak2 suka, mungkin sebab rasanya yang manis dan lemak berkrim kerana ada campur kelapa, tambah lagi ubi kayu yang isinya melekit2 sikit tu, mabeles untuk minum petang tau deme.

10 comments:

  1. Sedapnya..

    Saya pernah buat, resepi sendiri, hanya masukkan kelapa parut dan garam secukup rasa tanpa gula, sedap juga.. (selera masing2 ☺)

    ReplyDelete
  2. Betui2x, mcam saya suka ada rasa manis2 sikit..dapat resepi tu dari kawan kt kampung, dia taruk gula, jadi saya pun taruklah gula juga..hihi

    ReplyDelete
  3. ubi kayu + kelapa parut gula, mmg sedap..lemak manis..

    ReplyDelete
  4. Masa kecik2 dulu selalu makan ubi ketuk ni.
    Dulu2 tak goreng, lenyek2 dalam loyang lepas tu potong2 dan ngap aje

    ReplyDelete
  5. Akhirnya nampak juga hasilnya kak :)

    ReplyDelete
  6. wow..antara faveret kuih saya ni sis, tapi belum pernah buat sendiri.hehe.Thanks kongsi resepi.First time blogwalking sini, n done follow your blog:)

    ReplyDelete
  7. sedap ni kak..tapi biasa beli je..

    ReplyDelete
  8. masa kecik kecik dulu makan ubi getuk je.... bila dah tua menu dah lain, ubi getuk dah dah jadi mcm cucur pulak ek....
    Tak kiralah.... rebus dengan kulit ubi ke hape....yg penting isinya boleh makan

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign