Asam Garam Kehidupan: Macamana super hebat Rasulullah?

Nuffnang

Pages

11 Jan 2014

Macamana super hebat Rasulullah?

Rasulullah diutuskan untuk semua manusia, tapi awalnya baginda diutus kepada bangsa Arab. Mengapa? Rasulullah diutus kepada bangsa Arab yang mundur, tidak tahu menulis, tidak tahu membaca serta jauh dari ilmu dan tamaddun. Sudahlah begitu, mereka jahat, keras hati, pengotor, berpecah belah, suka berkelahi, bergaduh dan berperang. Selalu berlaku, dengan sebab seekor unta, mereka berperang atau bermusushan berpanjangan sampai beratus tahun. Kalau kerana bangsa dan negara, munasabah juga. Ini kerana seeekor unta, berlaku permusuhan kepada anak, cucu, cicit, oiut dan generasi seterusnya sehingga lahirnya Rasulullah SAW. Di waktu itu juga sudah ada dua bangsa yang maju dan bertamadun, yang menguasai Timur dan Barat iaitu Rom dan Parsi. Rom dan Parsi telah menjajah bangsa Arab. Dalam keadaan begitu, Allah utuskan Rasul kepada bangsa Arab yang lemah dan dhaif seperti digambarkan tadi.

Mengapa Allah utuskan Rasulullah SAW kepada bangsa Arab dan bukan kepada bangsa Rom dan Parsi? Hikmahnya, kalau Rasulullah diutus kepada bangsa Rom dan Parsi yang sudah maju, bertamadun, pandai membaca dan menulis, sejarah akan kata,patutlah pemimpin Rasulullah cepat maju, cepat bertamadun dan cepat menguasai dunia sebab Rom dan Parsi memang bangsa yang maju, pandai dan bertamadun. Nanti tidak nampaklah kebesaran Allah, Rasulullah SAW dan Islam.

Rasulullah SAW diutus kepada bangsa Arab yang jahat, keras hati, tidak tahu membaca, tidak tahu menulis, tidak bertamadun, berpecah belah tetapi baginda boleh selesaikan masalah-masalah itu dalam tempoh 23 tahun. Ini tentulah luar biasa. Bangsa Arab itu telah berjaya diubah menjadi bangsa yang pandai, bertaqwa, bersatu padu, berkasih sayang, bekerjasama, dikasihi manusia. Maka terlihatlah luar biasanya Tuhan, Rasulullah SAW dan Islam.

6 comments:

  1. sehingga sekarang bangsa arab tak bersatu dek kepentingan sendiri .

    ReplyDelete
    Replies
    1. mereka dah lupakan Rasululullah, dah tinggalkan ajaran Rasulullah

      Delete
  2. agaknya kita ini dah kembali bersikap seperti golongan Arab dulu yang fanatik pada fahaman kebangsaan..

    ReplyDelete
  3. kita pun orang Islam dah banyak tinggalkan apa yang diajarkan oleh Rasulullah, sebab kita kita berpecah-belah, jika kita bersatu seperti yang dikehendaki Rasulullah pasti Islam akan gemilang dan dijulang

    ReplyDelete
  4. Setiap yg berlaku pasti ada sebab..good sharing kak ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebabnya..orang islam dah lupakan ajaran nabi, thanks ;)

      Delete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign