Asam Garam Kehidupan: Dulu.........

Nuffnang

Pages

26 Aug 2013

Dulu.........

Embun menitis.... setitis demi setitis...berguguran membasahi bumi. Angin malam bertiup. Sesekali menerbangkan debu-debu pasir. Kedinginan malam pukul 1.00  makin terasa, menjalari dan menggigit-gigit tulang hitam, menambah lena insan yang diulit mimpi indah.

Nun di sana..kelihatan dua sosok sedang berjalan, terhoyong-hayang melawan arus angin, sesekali jatuh.. dan bangun semula. Akhirnya sampai juga ke matlamat yang dituju. Lalu bergemalah ketukan di dinihari. Ah! siapakah yang mengganggu tidurku?

" Wahai saudara, ada sesiapakah yang berhutang denganmu pada hari ini?" Lantang suaranya membelah malam.

" Ya, ada, kenapa?"

" Kalau begitu, berapa jumlahnya? Biar ku jelaskan semuanya"

" Boleh saya tahu siapa sebenarnya tuan ini?"

" Tidak perlu, katakan saja ada hamba Allah yang melunaskan hutang-piutangnya itu."

Aneh, siapalah hamba Allah yang begitu pemurah? Sanggup meredah malam yang pekat, meninggalkan lena yang indah, selimut yang nyaman. Menyusuri dari pintu ke pintu dalam dinginnya malam yang menggigit. Sanggup melakukan penuh ikhlas dan rahsia?

Masih wujudkah insan seperti ini hari ini? Sanggup menjadi bank kepada masyarakat. Kerana merasakan kekayaan bukan miliknya. Tetapi adalah satu bebanan yang bakal dipertanggungjawabkan di hadapan hakim Rabbul Jalil.

Dialah Saidina Abdul Rahman bin Auf, pakar perniagaan Islam, yang pernah dikatakan oleh Rasulullah bahawa jika Saidina Abdul Rahman berniaga pasir sekalipun, dia tetap mendapat keuntungan. Namun dari lidah Rasulullah juga memberitahu, Saidina Abdul Rahman kelak akan ke syurga dengan merangkak..

No comments:

Post a Comment

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign