Asam Garam Kehidupan: Saat Kematian yang Indah

Nuffnang

Pages

15 Aug 2013

Saat Kematian yang Indah

BEBERAPA orang murid Junaid al-Baghdadi menceritakan bagaimana indahnya beliau ketika akan meninggal dunia. Beliau masih tetap mengerjakan solat sunat di samping yang fardhu, walaupun beliau tidak dapat bangun lagi. Melihat itu, murid-muridnya berkata, "Apakah ini wahai Abu Kassim? Tuan guru telah terlalu memberati badan, padahal dalam menghadapi maut," lalu beliau menjawab, "Di saat seperti inilah yang amat indah untuk mengerjakan ibadah."

     Sementara masih kuat berdiri, beliau berdiri. Setelah tidak kuasa lagi, beliau pun duduk. Tidak kuasa lagi duduk, beliau berbaring, tetapi tidak berhenti daripada bersolat.

     Muhammad al-Jurairi berkata, "Hari wafat beliau itu, adalah hari Jumaat. Pagi-pagi saya datang saya dapati beliau sedang membaca al-Quran. Lalu saya berkata, kasihanilah diri tuan, tuan sudah terlalu payah," lalu beliau menjawab, "Siapakah yang lebih pantas daripada aku berbuat begini di saat yang seperti aku hadapi ini, Padahal saat hidupku sudah hendak ditutup?"

     Kata al-'Athawiy, " Tidaklah berhenti beliau di dalam sakit itu di antara waktu solat dan membaca al-Quran. Bila telah tamat beliau ulang kembali. Demikianlah seterusnya, sehingga tatkala dia menarik nafas panjang penghabisan, telah dibacanya 70 ayat daripada surah al-Baqarah."

2 comments:

  1. satu kisah yang menarik dan janganlah kita berhenti dari beramal ibadat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyak iktibar yang boleh kita dapat bila baca kisah orang2 soleh ni

      Delete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign