Asam Garam Kehidupan: Ada kasta di Syurga?

Nuffnang

Pages

17 Sept 2013

Ada kasta di Syurga?

Mengapa Allah jadikan golongan di Syurga berkasta-kasta? Ada yang ditempatkan dalam syurga yang paling indah dan ada yang ditempatkan di tempat yang sederhana atau paling rendah?

Sebagaimana yang kita ketahui, Syurga merupakan tempat rehat orang mukmin yang bertaqwa. Oleh kerana nilai iman dan taqwa tidak sama antara satu sama lain, maka syurga itu dijadikan bertingkat-tingkat sesuai dengan darjat masing-masing. Semakin tinggi iman dan taqwa seseorang itu semakin tinggilah darjatnya dalam syurga.

Tingkat-tingkat syurga itu berbeza-beza keindahan, kenikmatan dan kenyamanan supaya manusia yang istimewa , yang tinggi keimanannya, ketaqwaannya serta sungguh-sungguh beramal dan berjuang, diberi nikmat dan tempat rehat yang istimewa. Itulah janji Allah buat mereka yang bersungguh-sungguh. Firman Allah yang bermaksud:

" Perhatikanlah bagaimana Kami melebihkan sebahagian dari mereka atas sebahagian yang lain dan pasti kehidupan Akhirat lebih tinggi tingkatannya dan lebih besar keutamaannya "

Syurga yang tertinggi ialah Syurga Firdaus diikuti oleh Syurga Adnin,Syurga Naim, Syurga Makwa, Syurga Darussalam, Syurga Khuldi, Syurga Darul Jalal dan Syurga Darul Qarar. Syurga Firdaus dibuat daripada emas yang merah dan berkilau-kilauan. Syurga Adnin dibuat dari perak putih, Syurga Makwa daripada zamrud hijau, Syurga Darussalam daripada yaqut yang merah, Syurga Khuldi daripada marjan yang merah dan kuning, Syurga Darul Jalal daripada permata yang putih dan syurga Darul Qarar dari kasturi yang sangat harum.

Syurga Firdaus atau Jannatul Firdaus adalah paling indah dan penuh dengan kelazatan yang tidak terkata. Ia menjadi punca aliran sungai-sungai di syurga. Ia merupakan taman syurga yang terindah yang Allah jadikan khusus untuk para Rasul, para nabi, para shuhada' dan para dermawan.

Kita juga patut bercita-cita untuk mendapat syurga Firdaus yang indah dan istimewa itu. Tidak salah kita mengharap, malah Rasulullah sendiri suruh kita berdoa dengan sabdanya yang bermaksud:

" Sesungguhnya di syurga terdapat 100 tingkat yang telah disediakan oleh Allah untuk orang-orang yang berjuang pada jalannya. Tiap-tiap dua tingkat jaraknya ( antara keduanya ) seperti langit dan bumi. Maka kalau kalian memohon kepada Allah maka mohonlah Syurga Firdaus. Sebab syurga tersebut adalah syurga yang paling istimewa dan paling tinggi. Di atas syurga itu terdapat arasy Allah dan dari situ sungai-sungai syurga mengalir."
                                                      Riwayat Bukhari.


6 comments:

  1. Saya ingatkan syurga ada 7 tingkat. Sekarang baru tahu ada 100 :)

    Belek-belek pos lama akak yang saya tak sempat baca.

    -wina1979-

    ReplyDelete
  2. syurga ada 7, dalam setiap satunya 100 tingkat

    ReplyDelete
  3. wah info yang menarik..terima kasih

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign