Asam Garam Kehidupan: RASULULLAH YANG PEMURAH. Suka Menerima, Suka Membalas

Nuffnang

Pages

27 Sept 2013

RASULULLAH YANG PEMURAH. Suka Menerima, Suka Membalas

* Rasulullah SAW berhasrat untuk membeli seekor unta daripada seorang sahabat tetapi sahabat menolak. Baginya unta itu elok dihadiahkan saja. Rasulullah tetap berkeras untuk mendapatkan unta tersebut dengan cara membeli. Setelah tawar-menawar, akhirnya si sahabat pun sanggup untuk menjual untanya. Apabila unta yang baru dibeli sudah berada di hadapan rumahnya, Baginda segera memanggil sahabat yang membawa unta itu. Berkata Rasulullah, " Ambillah unta ini untuk kamu." Rasulullah pun membayar harga unta itu.

* Seorang lelaki datang meminta sesuatu daripada Rasulullah. Baginda memberinya kambing yang banyak, sehingga memenuhi jalan di antara dua bukit. Lelaki itu kembali kepada kaumnya dan berseru, " Masuklah kamu semua ke dalam agama Islam, sesungguhnya Muhammad apabila memberi dia seperti orang yang tidak takut miskin."

* " Letakkan ia di masjid." Kata Rasulullah ketika menerima wang dari Bahrain. Rasulullah menunaikan sembahyang tanpa sempat menoleh kepada wang-wang itu. Selesai sembahyang, wang-wang itu pun dibahagi-bahagikan. Rasulullah bangun setelah wang itu tiada berbaki lagi.

* Suatu ketika Rasulullah SAW gagal memenuhi hajat seorang sahabat yang datang meminta sesuatu daripadanya. Kata Rasulullah, " Aku sedang tidak punya apa-apa. Tapi kamu pergilah ke pasar dan belilah keperluanmu itu atas namaku, nanti akan kubayar harganya."

* Rasulullah memakai baju yang dihadiahkan oleh seorang wanita. Suatu hari Baginda ditegur oleh seorang sahabat, " Wahai Rasulullah, alangkah cantiknya baju ini. Berikanlah kepadaku." Rasulullah pun memberikan baju itu kepada sahabat yang meminta.

* Baginda mengingatkan umatnya melalui sabdanya: " Orang yang pemurah dekat kepada Allah, dekat kepada manusia, dekat kepada syurga. Dan orang yang bakhil jauh daripada Allah, jauh daripada manusia, jauh dari syurga, dekat ke neraka."

* " Ibuku meminta daripada tuan sehelai gamis." Kata seorang budak kepada Rasulullah SAW. Rasulullah menjawab, " Pulanglah dulu, apabila gamis itu ada nanti, kamu datnglah lagi kemari." Budak itupun pulang. Tidak lama kemudian, budak itu datang lagi.
 " Ibuku meminta gamis yang tuan pakai ini," Kata budak itu. Rasulullah masuk ke biliknya dan menanggalkan gamis yang sedang tersarung di tubuhnya lalu memberikannya kepada budak itu.

* Ya Allah, izinkan daku mencintai kekasihMu ini, anugerahkanlah kepadaku rasa rindu yang tak putus-putus kepada Baginda dan rezekikan daku bertemunya di SyugaMu nanti.......*

No comments:

Post a Comment

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign