Asam Garam Kehidupan: Berebut kasih...

Nuffnang

Pages

7 Nov 2014

Berebut kasih...

Sejam juga (dari pukul 12 hingga pukul 1 tengahari ) kami terpaksa mengadap drama 'real life' tadi. Drama apa? Drama perebutan kasih antara bekas suami isteri terhadap anak mereka yang berumur lima tahun. Si ibu telah mendapat hak penjagaan yang sah. Bekas suaminya telah berkahwin lain tapi belum ada anak dengan isteri barunya. Si ayah dapat perintah mahkamah boleh bersama anaknya selama enam hari saja dalam sebulan.
Pernah kami biarkan anak itu ikut ayahnya sebelum ni. Bila siibu dapat tahu dia marah juga, dan minta kami jangan benarkan anaknya ikut si ayah kalau si ayah datang untuk ambil anak itu.
Tadi depan kami mereka bertekak. Si ayah tetap nak ambik anaknya dengan alasan dia ada hak juga, dan terpaksa ambil pada masa tu sebab dia kerja shif dan tak boleh keluar lagi. Ibunya tak benarkan dengan alasan ayahnya dah ambil anak tu minggu lepas, dan anaknya masih ada kelas membaca sebelah petang.
Lagipun sepatutnya anak tu diambil dari tangan dia, bukan main ambil dari taska macam tu. Aduh! Pening kepala saya. Dua-dua taknak mengalah, saling salah-menyalah, saling tuduh-menuduh...taknak mendengar mereka saling membuka aib lebih jauh, saya tinggalkan mereka selesaikan sendiri masalah mereka tu.
Akhirnya si ayah mengalah. Tapi si ibu bawak anaktu ke pejabat dengan janji nak hantar semula anaknya dalam pukul 2.30 untuk kelas bacaan, tapi baru je sampai dalam 3.30 tadi....

Kesian si anak, jadi mangsa, tersepit di tengah krisis ibu dan ayah. Padahal sepatutnya hal kecil macam ni boleh diselesaikan dengan tolak-ansur dan hikmah. Jadi takdelah anak mereka jadi mangsa keadaan. Kalau dok asyik berdendam dan saling menyalahkan, kita bimbang anak tadi membesar jadi individu yang tak stabil jiwanya.

2 comments:

  1. Kesian kt budak tu..takut tertekan sampai dewasa. Kalau salah pilih jalan boleh mudarat..hopefully parents tu dapat settlekan cepat

    ReplyDelete
  2. sama-sama kita doakan..moga Allah beri jalan penyelesaiannya..

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign