Asam Garam Kehidupan: Sketsa Ramadhan 11 pkp.

Nuffnang

Pages

5 May 2020

Sketsa Ramadhan 11 pkp.

Mengajar anak dara melepak..eh melepat pisang. Juadah wajib bulan pose ni, den suko kuih muih orang lamo ni walaupun den ni bukanlah orang lamo bona laie, kihkih..tak soda diri lansung kau yo, umur dah masuk sonjo nak gak ngaku mudo..harap korang jangan tiru cam den yo😆😆
Daun pisang kena layur jap kat atas api supaya senang nak bungkuih adunan tepung pisang tu kang.
Anak daro den berduo baru first time belajar membungkuih lepat pisang. 
Kita buat lebih sikit, so bolehla berbalas juadah dengan jiran sebelah je, jadilah..puasa2 sebelum ni adalah juga selang sehari ke nganto juadah berbuka ke surau. 

Apa juadah kegemaran deme2 weyh? Kuih2 moden ke kuih2 tradisi cam den? Selamat berpuasa dan selamat berbukalah yo.

16 comments:

  1. Kitorang pun ada gak lepat dalam bulan puasa. Hehe mak buat.
    Rasanya ikut kuih, ada suka ada tak. Dua-dua kategori boleh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan, mana2 yg ada kita balun jer, hihi..gurau ye

      Delete
  2. Selamat melepat
    tunjuklah yang dah masak

    ReplyDelete
  3. Suka lepat pisang yg ada inti kelapo...dua2 suka, kuih moden & tradisional..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malas sikit nak letak2 inti ni, saya campur je kelapa dlm adunan tu

      Delete
  4. Mak saya pun suka la lepat pisang ni
    Saya ja kureng sikit haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org muda mmg tak suka sgt kot kuih2 lama ni

      Delete
  5. Hisssh opkoslah dua dua hahhhaa.... tradisinal pun jalan, moden pun balun hahhahaa...
    Aku tak de daun pisang, nak beli, tak terserempak pulak sudahnya mana yg ada jerlah Zim, janji boleh makan hihi...
    Faveret aku gak ni lepat pisang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jiran aku tanam pisang, aku minta la daun pisang dia

      Delete
  6. saya, sejak gigi kurang kuat ini suka benar makan tepung bungkus hingga boleh bezakan mana tepung bungkus yang elok buatannya dan sedap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepung bungkus pun sodap IM, lemak2 ada inti manis gitu

      Delete
  7. kuih mudah pun xbelajar xtau nk buatnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betulla tu PI, anak2 saya ni pun terkial2 nak mwmbuatnya.

      Delete
  8. Sedapnya lipat pisang. nak buat kena cari pisang dan daun pisang dulu ni..musim pkp payah sikit nak dapat.huhu

    ReplyDelete
  9. asben aida da minta dah suh buat lepat pisang ni.
    lom lagi berkesempatan. sebab plan nak buat dessert lain dah beratur.
    mungkin 2-3 hari lagi la turn lepat pisang.
    kalau la kedai depan tu ada jual pisang. pisang pun susah nak beli time pkp ni :(

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign