Asam Garam Kehidupan: Cerita ringan je pagi ni...

Nuffnang

Pages

22 Sep 2013

Cerita ringan je pagi ni...

Teringat pula cita-cita lucu anak-anak saya masa diorang kecik-kecik dulu. Agak sekitar umur 4 ke 6 tahun, yalah..baru pandai berfikir kot, bila teringat dan dok cerita-cerita dengan larling saya, dia pun ikut tersenyum ( larling saya memang camtu, kot lucu pun senyum je, jarang dengar dia gelak besar )

Ini kisah kakak, kalau ditanya bila besar nanti nak jadi apa? Dia mesti jawab bila besar nanti dia nak jual kerepek, aduihh..kot nak nak jadi pengusaha kilang kerepek tu boleh tahan lagi, ni nak jadi tukang jual kerepek...Bila cerita balik kat dia pasal cita-cita dia ni, dia pun tergelak besar. Kakak.. ibu rindu kat kakak, bila dengar lagu ' Drink of Love-  Hamood Al Khadri ' ibu rasa macam nak nangis je, kakak kan suka lagu ni.. 

Ini pulak kisah si abang, kalau ditanya besar nanti nak jadi apa, dia mesti jawab nak jadi orang bawak bas (driver bas la tu ), ditanya kenapa nak bawak bas, " Bawak bas best, boleh jalan jauh," Yang ni pun bikin saya garu kepala, kalau nak jadi toke bas ke, bolehla tahan sikit, ni nak bawak bas,

Anak yang ketiga dan keempat bila ditanya selalu jawab tak tau. Tapi Iman ( anak ketiga ) pun ada kisah lucunya, masa dia 4 tahun selalu bila tak tahu sesuatu benda tu, dia akan discribe benda tu ikut apa yang dia nampak, contohnya sotong yang dipotong bulat dia akan kata sotong tayar kereta, 'batu bersurat' yang dulu tu bulatan penyu di Kuala Terengganu tu dia akan kata batu iqra'.. bila dia cakap camtu abang dengan kakak mesti gelak kuat sambil riuh-rendah bercerita kat saya, bising bingit dalam kereta ( ni selalunya masa balik ke Terengganu )

Yang si Nadhrah atau sampai sekarang panggilan manjanya Ibi, juga ada cerita lucu dia. Masa tu dia baru masuk darjah satu. Suatu hari tu kakak dengan Ibi ni dok nyanyi-nyanyi balik lagu-lagu masa diorang tadika dulu, Sampai satu lagu tu, Ibi tak ingat rangkap, si kakak marahla.." Apalah Ibi ni, simpan kat mana, simpan kat kepala lutut ye," Si Ibi terkebil-kebil jawab, " Entah, Ibi lupa nak simpan" Muka dia tak ada reaksi apa-apa pun masa cakap camtu, saya yang dengar macam nak pecah perut tergelak.

Ha, ini kisah si bungsu. Semalam baru saya tanya dia, " Baby besar nanti nak jadi apa?" Spontan dia jawab, " Jadi robot" 
Saya dah tak tahan geli hati tanya lagi, " Kenapa nak jadi robot pulak?" Dia jawab, " Sebab takde orang nak jadi robot,"
Bila saya gelak dia marah pulak, anak oh anak..

Kepada kawan-kawan yang ada anak sekitar umur 4 tahun cubalah tanya apa cita-cita diorang, mesti kita tergelak dengar jawaban diorang sebab diorang punya cita-cita real sangat...




2 comments:

  1. sabar ibuuu !
    kita dah nak balik ni !
    semingguuuuu je lagi !
    tunggu tau :)

    rindu ibu jugak :'(

    ReplyDelete
  2. Anak-anakku, korang tak tau macamana ibu inginkan keselamatan dunia dan akhirat buat korang, jadi bila ibu marah jangan fikir ibu tak sayang.

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign