Asam Garam Kehidupan: Entah bila direzekikan..

Nuffnang

Pages

12 Oct 2013

Entah bila direzekikan..

Selang beberapa hari lagi umat Islam akan meraikan kedatangan Aidil Adha. Aidil Adha, hari raya haji atau hari raya korban..salah satu hari yang penuh kebesaran dan kemuliaan dalam Islam.

Siapa yang tak pernah kenal Siti Hajar, si ibu tabah yang ditinggalkan bersama si kecil Ismail di padang pasir tandus, atau mungkinkah ada yang tak pernah terbaca kisah pengorbanan seorang ayah dan si anak yang begitu taat pada Tuhannya, sanggup menyembelih dan disembelih demi menjalanankan sebuah perintah....

Mungkinkah ada yang tidak pernah menyimpan hasrat untuk ke sana? Sedangkan yang sudah berkunjung masih menyimpan rindu dendam...

Aku juga ingin ke sana Ya Allah..ingin kusaksikan dengan mataku sendiri lautan manusia tawaf di Baitullah, ingin kutatap sendiri Baitullah yang agung itu, ingin ku kucup hajar aswad yang katanya menyimpan haruman syurga, ingin berlarian anak antara Safa dan Marwah, menziarahi syuhada di Lembah Baqi', beriktikaf di mihrab Masjid Nabawi, berkumpul di Arafah..tempat pertemuan Adam dan Hawa di dunia, ingin melontar jumrah daan segalanya yang berkaitan dengan Rukun haji, yang aku sendiri masih amat jahil tentangnya...

Bilakah agaknya aku direzekikan ya Allah? Biadapnya aku sebagai hamba..sepatutnya aku tidak bertanya begitu, sepatutnya aku berusaha mengumpul keperluan untuk ke sana, dan sambil itu seharusnya aku meminta-minta penuh harap sebagai layaknya seorang hamba yang hina..ampunkan aku Tuhan, dan kasihanilah aku..moga suatu waktu yang penuh bahagia itu Kau rezekikan jua buatku, amin.


* salam ukhwah buat teman baru schaze zainn- moga persahabatan di alam maya ini berkekalan hingga ke Jannah *




No comments:

Post a Comment

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign