Asam Garam Kehidupan: Anak dara cikMah.

Nuffnang

Pages

26 Jan 2021

Anak dara cikMah.

Agiteww..anak dara den dua orang..tergolak den dengan perangai depa. Yang adik tu dari kecik kalo dia nak panggil si kakak tu dipelat2kan..tak sebut kakak. Seingat den masa dia kecik dia panggil kat kakak tu dadak. Yang best si kakak tak marah pun, boleh respond lagi, boleh jawab. 
Ingat perangai adik2 den masa kami kecik2 dulu. Boleh digelarkan den ni pokok puding๐Ÿ˜๐Ÿ˜ punyalah den goram, keliling rumah den kojar. Tak tau mano mulo eh buleh dorang panggil camtu. Sampai kalo dah marah sangat tu den menangis sebab geram. Sampai den nyampah la dengan pokok puding tu.

Nasib anak daro den tak menurun perangai den. Buleh dorang gelak2 lagi adalah. Sekarang ni lagi dahsyat. Dipanggil kakak tu kek  pulak. Tapi bukan sebutan kek tu, tapi lagi terbuka..kekkk..bayangkan bunyi anak kambing, gitulah bunyinya.

Dah puas panggil kekk., sari dua ni dipanggilnya sikakak tu ..Oo gayah markonah semah. Si kakak balas oii tipah..
Pastu si kakak mengadu..bu, tengok ibi ni bu suka buat muka.( memang pun, si adik suka buat mimik muka mengejek si kakak ) Si adik pula bagitau..eleh..kakak tu suka buat bunyi pelik2(si kakak ni baru nak belajar masak, terpercik minyak ke, goreng ikan mata ikan meletop ke..keluarlah bunyi pelik dari mulut dia).

Camtulah kisahnya anak daro den ni. Bak kato orang..baik buruk anak kito, soba yolah..bukan sonang nak menjaga anak dara ni. Tapi Alhamdulillahla plak kedua2nya bukan kaki berjalan. Lebih suka memerap kat rumah je.
Dua orang anak daro cikMah. Depalah penghibur, penolong di dapur, tukang sapu rumah, dan macam2lah..dan kadang boleh jadi si penyebab sakit hati ibu..huhu.


13 comments:

  1. tersenyum2 saya baca sorang2, terdengar2 bunyi kekkk yang diteran2 tu haha!

    ReplyDelete
  2. Ya syaz, mmg diterannya bunyi kekk tu. Saja akk abadikan di sini, sbg kenangan bila masin2 dah besar meninggalkan akk yg kian menua..๐Ÿ˜„

    ReplyDelete
  3. sikakak tu misti ikot perangai bapak dia yg penyabar n mesra alam.. makmah kanns

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bapak dia penyabar tu betul juga, tapi tak mesra alam pun wak, dia pendiam je orgnya. Soleh je orangnya, hehe

      Delete
  4. Anak-anak perempuan yang boleh diharap.
    Gurau-gurau membawa kemesraan. Kenangan. Saya pun mengenang ketika bertekak dengan adik perempuan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah kenangan yg indah utk diabadikan NA.

      Delete
  5. Comeinya anak-anak daro. Manis.
    Gitulah adatnya berkeluarga, sesama beradik sakat menyakat.
    Nanti kalau berjauhan, rindu pulak, teringat2 keletah anak-anak.

    ReplyDelete
  6. besar dah anak dara sis :)

    ReplyDelete
  7. kena panggil dengan sebutan yang baik2

    ReplyDelete
  8. Bunyi masa masak tu saya pun selalu buat hahahahahah :)

    ReplyDelete
  9. bergurau adik-kakak...hihi..

    ReplyDelete
  10. besar dah..anak kak azimah :)
    moga menjadi anak yg taat dan soleh amin!

    ReplyDelete
  11. masa ni lah seronok usik mengusik. macam macam karenah anak. terhibur membaca :)

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign