Asam Garam Kehidupan: Terimbau kenangan.

Nuffnang

Pages

11 Nov 2020

Terimbau kenangan.

Pulut dan kopi kampung 2 paket. Pulut dah selamat jadi pulut kuning lawan sambal ikan bilis dan ayam rendang. 
Gula, bahulu...dalam plastik tu kepok keping. Bahulu dah selamat dikerjakan oleh anak2.

Teringat pula zaman arwah ma mengajar ngaji, macam nilah mak2 budak datang jumpa ngadap beradab minta diajarkan anaknya mengaji.
Tak lupa dibawakan buah tangan walau sekadar sepeket gula sebagai pemanis bicara. Membahagiakan hati tuan guru tu kan berkah..( saya bukanlah tuan guru, cuma sekadar menyampaikan/sharing sedikit ilmu yang ada )

21 comments:

  1. Kenangan lama mesti terimbau apabila nampak sesuatu yang berkaitan.
    Saya suka pulut kuning dengan sambal ikan bilis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org Melaka dan N9 selera hampir sama kot😀

      Delete
  2. Zaman saya belum ada lagi pemberian sebegini kak. Rezeki jika ada yang memberi tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh ni dah lama fizah, terutama kt kampung2, dorg tak kasi duit tapi kasi benda2 camnilah kt guru ngaji.

      Delete
  3. Alhamdulilah pahala dapat rezeki pun dapat.Pada yang menghargai pasti rasa tak ternilai jika dibandingkan orang bagi ilmu akhirat pada anak kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..rezeki sikit pun rasa seronok kak.

      Delete
  4. Alhamdulillah rezeki nor n anak2

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah rezeki dan berkat mengajar Al Quran.

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah...adat org Melayu penuh budi bahasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu nohas, tapi ada juga yang tak ambil kisah.

      Delete
  7. betul, nenek saya dulu pun macam tu hehe..
    kak, nanti baca emel ya :)

    ReplyDelete
  8. ya azie, masa saya kecil2 dulu mengaji al quran pun mak guru tak nak ambil duit, jadi mak akan bawa buah tangan gula dan sebagainya setiap hujung bulan. Orang dulu-dulu kan memang tak nak berupah kalau mengajar mengaji ni sebab bukan satu kerjaya pada mereka, tetapi lebih mencari ganjaran pahala, Allahu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya setuju. Kat kampung dulu arwah mak ajar ngaji ikutlah apa yg dorg nak kasi, mak tak mintak pun.

      Tapi sekarang ni, kena kira jugalah.Penat juga 2,3 jam duduk ngadap budak2, pastu nak uruskan rumah juga..Cuma untuk saya, saya tak caj mahal pun

      Delete
  9. Zaman saya mengaji dulu, kami bawa minyak gas ke rumah tuan guru sebab waktu itu guna lampu gasolin, belum ada bekalan elektrik.

    ReplyDelete
  10. Sedapnya pulut kuning lawan sambal ikan bilis dan ayam rendang tu

    ReplyDelete
  11. Adat NA, pasti bawa buah tangan..

    Sedapnya pulut kuning tapi besok tak sempat nak masak..

    ReplyDelete
  12. Pulut kuning dengan rendang ayam sangat best!!!

    ReplyDelete
  13. Numpang promo ya Admin^^
    ajoqq^^cc
    mau dapat penghasil4n dengan cara lebih mudah....
    mari segera bergabung dengan kami.....
    di ajopk.biz...^_~3:23 PM 15-Sep-20
    segera di add Whatshapp : +855969190856

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign