Asam Garam Kehidupan: Sapu t..k idung.

Nuffnang

Pages

24 Nov 2020

Sapu t..k idung.

Lately banyak sungguhla semut halus ni. Punya kecik tapi kalo menggigit orang bisa dia boleh tahan woo..tengah tido boleh terbangun, tengah solat sure hilang khusyuk, dahla memang tak khusyuk, kena gigit lansung menyumpah..oiii..semut nanti ko siap solat ni kang, aku penyek2 ko semut, tak padan kecik nak gigit orang..

Tak taulah sebab apa banyak semut ni. Tapi memang tak boleh lansung ada sisa makanan, siaplah dia datang dengan konvoi2 nya sekali.

Teringat petua masa kecik umur 5, 6 taun dulu kat kampung, suka sangat ikut orang2 tua masuk utan. Dalam hutan atas tanah tu banyaklah semut api, tak pun dengan kawan2 kampung tarik batang kemuncup tu pastu jolok dalam lubang kelengkiak, bukan main seronok dapat tarik kelengkiak naik dari lubang, dah tu kalau kena gigit, mak aiii..sakit, bengkak...tapi esok kacau lagi kelengkiak tu..deme tau ke menatang apa kelengkiak tu..well..ghopenya macam semut, tapi beso lagi dari kerengga, kat mulut dia pun ada taring cam kerengga tu, kalau kena gigit kelengkiak ni, umang aiii..sakittt.

Jadi adala sorang pakcik tu cakap, kalau kena gigit semut api, kelengkiak ni senang je ubatnya..sapu t..k idung.., haha..selekeh je kan, yelah..budak2 kampung masuk utan ater manenya nok bawak minyak angin ke..tapi nye menjadi sungguh weii..berkesan, mujarab, hilang pedih dan bengkak kena gigit tu. Tak caye..cer try buat,hasshh3x..ada bran??

Den masa kecik dulu dah buat, sobab tu den jamin menjadi. Tapi dah tuo2 ni, t..k idung pun takdak dah, haha..
Banyak juga petua2 yang macam..ermmm..apala kaitannya, tapi dah duduk di kampung kan, orang tua cakap kita ikut jelah.
Contoh..jangan pakai inai depan ayam, nanti ayam nampak inai tak merah. Nak inai merah masa tumbuk inai tu kena campur arang dengan air limau nipis..buat juga, sampai kecut2 jari sebab air limau tu. Ada lagi, kalau mancing ikan, dah letak umpan cacing kena ludah kat umpan tu supaya ikan makan, cian kat cacing..dahla kena cucuk mata kail, kena ludah pulak..adoii..den masa tu nak cucuk umpan geli kat cacing tu, tapi bab meludah cacing tu tak tolak,tak tolak..haha..adoii..kenangan sungguh.

Ermmm..btw..nak tumpang tanyala, sape ada petua camane nak halau semut tu? Dah try letak racun semut yang makan tu, tapi pandai plak dia tak makan. Setakat ni apa yang den buat, sapu..mop..pastikan takde sisa makanan di lantai..

17 comments:

  1. Guna racun anai2.
    Spray keliling rumah terutama tepi2 longkang.
    In syaa Allah semut tak masuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooh yeke, tapi kalo sembur dlm pasu bunga ok tak? Takut mati je pokok bunga

      Delete
  2. sumbat bawang putih kat lubang semut tu nor

    ReplyDelete
  3. Alahai masalah sama dengan semut dekat dapur. Semut memang suka datang kat dapur gas.

    ReplyDelete
  4. Kat rumah akak pun sama banyak semut.Sampai kan kat meja mkn kat dapur akak taruk makanan dlm dulang isi sedikit air supaya semut tak masuk dlm mknan yg dihidang.Gula pun akak simpan dlm aisbox,kalau tak habis 1 balang di hurung semut.
    Part taik hidung tu ,suami akak cakap bila ada bisul sapu je ..tapi akak x pernah buat pun ..geli lh pulak walaupun sendiri punya...hihii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya kalo boleh taknak semut masuk rumah kak. Pernah juga buat mcm akk cakap tu, tapi lama2 jadi tak kuasa juga nak buat kak, huhu.
      Saya taik idung sendiri ok je, jgn org punya sudah😆

      Delete
  5. hahaha lucu lah kak! saya pun baru je order racun semut dari shopee, yang macam biskut hancur tu. geram semut banyak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Racun makan tu lama2 dia tau syaz, taknak dia makan. Cerdik semut ni sebenarnya.

      Delete
  6. Pengalaman sapu taik hidung kt tempat yang digigit serangga berbisa zaman kecik2 pernah juga ikut pertua itu. senyum sendiri jika diingat.

    ReplyDelete
  7. Dana pakai racun serangga jenama camay kak, bagus utk serangga kt pokok pon boleh, tapi ubat utk semut yg serbuk pun boleh guna gak kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akk guna yg serbuk tu juga dana, tapi semut dah pandai takmo dah dia sentuh, tau agaknya tengok kawan2 dia mati. Yg camay tu tak pernah dengar pulak, kat shopee ke?

      Delete
  8. Lama tak jumpa semut halus kecil yang gigit menyakitkan tu. Tapi mungkin ada musim-musimnya juga. Bila muncul di dapur, beramai-ramai mereka masuk!

    ReplyDelete
  9. semut ni kadang ada jugak. Tak tahu mana datangnya. memang sakit kalau kena gigit. pelik betul petua tu kak..haha..tak berani nak cuba.

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign